Nem létezik a Föld-szerű bolygó?

2010. október 14., csütörtök 17:00

Szeptember végén egy csapat csillagász bejelentette, hogy felfedezték az első életre alkalmas bolygót, amelynek a feszínén akár víz is lehet. Most egy második csapat közölte, hogy nem találják a bolygót.

A Lick-Carnegie Exoplanet Survey projektben dolgozó amerikai csillagászok egy közeli vörös törpe csillag mellett találtak egy Földhöz hasonló kőzetbolygót, amely szerintük lakható lehet. A Gliese 581g nevű bolygó 37 nap alatt kerüli meg a központ csillagot.

A korábban felfedezett exobolygókkal ellentétben a Gliese 581g pont az életre alkalmas zónában kering, ahol folyékony víz is létezhet. A bolygó háromszor nagyobb a Földnél, és feltehetően szilárd a felszíne.

Adatbázishiba

Úgy tűnik, korai volt a hírverés. Egy svájci kutatócsoport más távcsövek által begyűjtött adatok közt is megkereste a bolygót, de egyáltalán nem találta. Látták a négy korábban bejelentett bolygót (a Gliese 581b, c, d, e jelűeket), de nem találtak bizonyítékot az ötödik létezésére. Az eredményeket Francesco Pepe, a genfi obszervatórium munkatársa jelentette be a Nemzetközi Csillagászati Szövetség torinói szimpóziumán.

Azt hozzá kell tenni, hogy bár a svájci csapat nem talált bizonyítékot a Gliese 581g létezésére, nem is tudta kizárni annak létezését. Csupán annyit állítanak, hogy nem látnak olyan jelet, amely markánsan különbözne a háttérzajtól.

Steven Vogt, a Gliese 581g felfedezője nem lepődött meg a svájciak állításán, mert nagyon gyenge jeleket észleltek és ők is közölték, hogy nagy a bizonytalanság. Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy alapos munkát végeztek, 15 év alatt több száz bolygót fedeztek fel, és még egyetlen bejelentésüket sem kellett visszavonniuk.