Kannibál volt a T. rex

2010. október 18., hétfő 14:08

Kannibál volt minden idők egyik legnagyobb szárazföldi húsevője, a Tyrannosaurus rex, amely alkalomadtán saját fajtársait is bekebelezte - állítják amerikai kutatók, akik felfedezéseikről a PLoS ONE tudományos portálon közölték tanulmányukat.

Eddig csupán egy ragadozó dinoszaurusz, a Majungasaurus (Mahajanga-gyík) esetében bizonyosodott be a kannibalizmus vádja, de a paleontológusok a Gorgosaurusra, azaz az ádáz gyíkra is gyanakodnak. Előfordulhat azonban, hogy más nagytestű ragadozók is a kannibalizmus szokását gyakorolták - olvasható a tanulmányt ismertető Discovery News hírei között.

"Sok jelenkori hűsevő, az oroszlán, a hiéna, az alligátor vagy a jegesmedve is hajlamos a kannibalizmusra, de megesik ilyesmi az aprócska ürgével is" – hangsúlyozta Nicholas Longrich, a Yale Egyetem paleontológusa, aki kollégáival Észak-Amerika nyugati részén lévő múzeumainak dinoszaurusz gyűjteményét vizsgálta át.

Longrich fedezte fel a T. rex egy olyan lábszárcsontját, amelyen hatalmas fog által ejtett harapásnyom látható. "A harapásnyom tipikus a T. rexre: túl nagy, hogy bármely más ragadozó dinoszaurusztól származhatna" - magyarázta a paleontológus, hozzátéve, hogy a T. rex fogai körülbelül 20 centiméter hosszúak voltak.

Ezt a feltételezést támasztja alá az a tény is, hogy a T. rex volt az egyetlen nagytestű ragadozó dinoszaurusz, amely Észak-Amerika nyugati részén 65 millió évvel ezelőtt megtalálható volt. Amikor Longrich kollégáival más múzeumokban őrzött T. rex-maradványokat is átvizsgált, további bizonyítékokat talált arra nézve, hogy a dinszaurus kannibál lehetett. A paleontológusok felfedeztek három lábszárcsontot, valamint a mellső végtag egy olyan csontját, amelyeken hatalmas harapásnyomok éktelenkednek.

A paleontológusok nem zárják ki annak a lehetőségét sem, hogy némely esetben dögevésről volt szó. A gigászok megvívták egymással élethalálharcukat, majd a győztes lakmározott vetélytársa teteméből. "Megölve a vetélytársadat egyúttal ingyen ebédhez is juthatsz. A vadászat is jobban megy majd, ha felfalsz egy másik vadászt" – magyarázta a paleontológus.

Mint rámutatott, a zsarnokgyíkok küzdelme elég látványos lehetett: ha egy T. rex győzedelmeskedni akart valamely fajtársa fölött, az ellenfél nyakát vagy állkapcsát kellett megcéloznia. "Kizárólag ezzel a stratégiával lehet kivédeni a viszonttámadást" – emelte ki Longrich.

A tirannoszaurusz stratégiája, a kannibalizmusra utaló nyomok, valamint az állat gigantikus testméretei arra engednek következtetni, hogy a Tyrannosaurus rex magányos ragadozó volt, amely sohasem vadászott fajtársaival közösen. Némely nagytestű modernkori ragadozó - például az oroszlán vagy a hiéna - megtanult szervezett csoportban vadászni, ám a T. rex egyedei magányosan kóboroltak. "Személyes véleményem, hogy egy csoportnyi felnőtt Tyrannosaurus rexnek nehéz lett volna mindnyájuk számára elegendő élelmet felhajtani" - fejtette ki Longrich.