Kolosszális gammakitörés volt a Tejút közepén

2010. november 10., szerda 17:59

Váratlanul felfedeztek egy óriási gammakitörést a galaxisunk múltjában, de a tudósok még nem ismerik a látványos jelenség okát.

Csillagászok felfedeztek két hatalmas, gammasugárzásból álló buborékot a Tejút közepén. A jelenség majdnem akkora, mint a galaxisunk, mégis csak most sikerült felfedezni a 2008-ban felbocsátott Fermi űrteleszkóp segítségével. A Harvard-Smithsonian asztrofizikai központban dolgozó Douglas Finkbeiner szerint az éles határvonalú buborékokban rengeteg energia van.

Egyelőre nem tudni, hogy mi okozta a jelenséget, de a buborék viszonylag éles határvonala arra utal, hogy egyetlen esemény áll a keletkezése mögött. Finkbeiner szerint a kibocsátott energia százezer csillag felrobbanásával egyenértékű.

Lehetséges, hogy néhány millió év alatt sok rövid életű csillag született és robbant fel, amelyek rengeteg gázt és port lőttek ki magukból.

Az is elképzelhető, hogy a galaxis középpontjában lévő fekete lyuk - amely négymilliószor nehezebb a Napnál - viszonylag rövid idő, 10-100 ezer év alatt egy nagyobb adag részecskét lőtt ki magából. Bár nincs bizonyíték arra, hogy a fekete lyuk most lő-e ki magából anyagot, a múltban történhetett ilyesmi.

Bármi is legyen a hatalmas buborék oka, a felfedezés jól mutatja, milyen keveset tudunk saját galaxisunkról.