Idegen aminosavat talált a NASA egy meteoritban

2010. december 22., szerda 11:15

Néhány héttel a DNS-ét többek között arzénból építő baktérium felfedezése után a NASA újabb szenzációs hírrel szolgált, ami alapvetően változtathatja meg a földön kívüli élet keresését. Ezúttal egy 2008-ban Szudánban lezuhant meteorit belsejében találták meg az élet legalapvetőbb építőkockáit, aminosavakat.

Az aminosavak a fehérjék építőkövei, ezért kiemelkedően fontosak az élet minden általunk ismert formája számára. Ilyen vegyületeket korábban is találtak már szénben gazdag meteoritokban, vagyis maga az, hogy aminosavak létrejöhetnek Földön kívüli körülmények között is, már nem újdonság. A szudáni lelet különlegessége, hogy a meteorit nagyon forró, 1100 Celsius-fok feletti hőmérsékletű volt, ennek pedig jelenlegi ismereteink szerint el kellett volna pusztítani minden szerves vegyületet, így az űrből jött aminosavakat is.

Az, hogy ez mégsem következett be, az arzéntartalmú DNS-hez hasonlóan arra utal, hogy az élet alapvető építőelemei olyan körülmények között is létrejöhetnek, amiről eddig ezt lehetetlennek tartotta a tudomány. Vagyis az életre alkalmas bolygók száma sokkal nagyobb lehet, mint eddig gondoltuk.

Ahogy Daniel Galvin, a NASA asztrobiológusa a felfedezés bejelentésekor elmondta, a forró meteoritban talált aminosavak megerősítik a pánspermia elméletét is; ez a teória azt mondja, lehetséges a lakható bolygók megtermékenyítése meteoritokon vagy üstökösökön utazó baktériumok által, és elképzelhető, hogy a Földre is így érkeztek több milliárd éve az élet magvai.

A Kelet-Afrikában lezuhant, 2008 TC3 jelű meteorit egyébként egy nagyobb, négy méter átmérőjű, 59 tonnás aszteroida darabja volt, ami 2008-ban keresztezte a Föld pályáját, majd az atmoszférában a súrlódás hatására kisebb-nagyobb szilánkokra robbant. Eddig közel hatszáz darabját találták meg a szudáni sivatagban.