Felfedezték az első egyujjú dinoszauruszt

2011. január 26., szerda 08:56

Az első egyujjú dinoszauruszt fedezték fel - a kínai-mongol határon előkerült miniatűr őshüllőt a Tyrannosaurus rex felmenőihez sorolják.

A leletről egy nemzetközi kutatócsoport az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia folyóiratában, a Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) legújabb számában közölt tanulmányt. Az aprócska őshüllő egy felső krétakori üledékrétegből, a 84-75 millió éves Vulansuhaj (Wulansuhai) formációból került elő, ahol megtalálták csontvázának egy részét, beleértve a csigolyákat, a kezeit, a medencedarabjait és a majdnem teljes hátsó végtagjait. A csontvázból kiindulva körülbelül egy méter magas lehetett

A dinoszaurusz a Linhenykus monodactylus nevet kapta, mivel maradványai Linho (Linhe) kínai város közelében kerültek napvilágra, a monodactylus pedig az egyetlen ujjára utalnak. A Linhenykus monodactylus a theropodákhoz, azaz a szörnylábú dinoszauruszok egyik ágához, az Alvarezsauridae-családhoz tartozott. A ragadozó theropodák, amelyektől a modern madarak is származnak, kezeiken három-három ujjal büszkélkedtek. A most előkerült dinoszaurusz viszont egyetlen ujjal rendelkezett, amellyel a jelek szerint feltúrta a hangyabolyokat, s kiásta a rovarokat a talajból.

Fura, ám hasznos evolúciós alkalmazkodás - jegyezte meg a tanulmány társszerzőinek egyike, Michael Pittman, a University College London kutatója. A nem madárszerű theropodák kezdetben öt ujjal rendelkeztek, bár később, a törzsfejlődés során ujjaik száma háromra csökkent. A T. rex is deviáns volt a maga két ujjával, ám az egyujjas Linhenykus monodactylus révén ismerhetjük meg, hogy milyen nagyszabású és komplex átalakuláson mentek át a theropodák kezei - hangsúlyozta Michael Pittman.

A tudósok jelenleg nem képesek megmagyarázni, hogy a Linhenykus monodactylus hová tüntetett el a theropodákra jellemző három ujjból kettőt. Véleményük szerint a két-két ujj eltűnése egyszerűen azzal kapcsolatos, hogy fennmaradásukat nem támogatta a természetes kiválasztódás. Az evolúció során a jelek szerint az elcsökevényesedett struktúrák, mint például a bálnák vagy a kígyók lábai, véletlenszerűen jelentek meg és tűntek el - jegyezte meg Jonah Choiniere, az Amerikai Természettudományi Múzeum paleontológusa.