Állítólag Kínából ered a rizs

2011. május 9., hétfő 15:50

A növény genomjának vizsgálata alapján jutottak erre a következtetésre az amerikai kutatók, akik több ezer évre visszamenően tudták nyomon követni a genetikai állományban bekövetkezett változásokat.

Az amerikai tudományos akadémia folyóirata, a PNAS legutóbbi számában közzétett tanulmány szerint a meghonosított rizs mintegy kilencezer évvel ezelőtt bukkant fel először Kínában a Jangce folyó völgyében. A korábbi kutatások nyitva hagyták a kérdést, hogy a rizs eredete Kínába vagy Indiába nyúlik-e vissza.

A mostani tanulmányban a New York-i Egyetem, a St. Louis-i Washington Egyetem, a Stanford, valamint a Purdue Egyetem kutatói az ázsiai rizs (Oryza sativa) örökítőanyagát vizsgálták.

Ez a gabona az egyik legősibb növényfaj, egyúttal az egyik legelterjedtebb haszonnövény is. A rizsfajták sokfélesége miatt a kutatók körében is vitatott volt a növény eredete.

A mostani tanulmányhoz a genetikusok újraelemezték a rizs evolúciós történetét, azaz filogenézisét az eddig megismert genetikai adatok alapján, melyek nyilvános kutatási adatbázisokban is elérhetők.

Számítógépes algoritmusukkal arra a következtetésre jutottak, hogy a két alfaj (a japonica és az indica) őse ugyanaz. Számításaik szerint a japonica és az indica alfaj körülbelül 3900 évvel ezelőtt vált el egymástól