Egy éve fedezték fel a Neptunuszt

2011. július 11., hétfő 12:45

Neptunuszi évben számolva július 11-én van az első évfordulója a bolygó felfedezésének, persze földi években számolva azóta több mint másfél évszázad eltelt. A jeges világot 164,79 évvel ezelőtt, 1846 szeptember 23-án kapták lencsevégre, és a Neptunusz pontosan 164,79 év alatt kerüli meg a Napot.

A Neptunusz felfedezése rendkívüli esemény volt a tudomány világában, mert nem távcsöves csillagászok bukkantak rá, hanem matematikusok jósolták meg a létezését. Kiszámolták, hogy az Uránuszon túl még léteznie kell egy égitestnek. Az Uránusz pályáján fellépő zavarokra egyetlen magyarázatot láttak: mozgását feltehetően egy másik bolygó gravitációja befolyásolja.

Az angol John Adams és a francia Urbain Le Verrier egymástól függetlenül határozták meg a feltételezett bolygó pályáját. Amikor előálltak az ötletükkel, berlini csillagászok a megadott hely felé irányították a távcsövüket, és valóban ott volt a Neptunusz.

A bolygót 1989-ben ismerte meg alaposabban az emberiség, amikor az amerikai Voyager 2 űrszonda elhúzott mellette, és fotókat küldött vissza a Földre.