Kései dinoszaurusz maradványait tárták fel az Egyesült Államokban

2011. szeptember 19., hétfő 18:11

Az egyik legkésőbbi dinoszaurusz, egy kréta időszak legvégén élt ragadozó őshüllő fosszíliáit tárták fel az Egyesült Államokban. A fosszília 2008-ban került elő Utah államban, és a dinoszaurusz a Talos sampsoni nevet kapta, amely egyrészt Talószra, a görög mitológia bronz óriására utal, másrészt Scott Sampsonra, az utahi Természettudományi Múzeum kurátorára. Az állat a Troodontidae alrendhez tartozott; kis méretű, két lábon járó madárszerű dinoszaurusz volt, magassága alig haladta meg az egy métert – írja a Salt Lake Tribune online kiadása.

Lindsay Zanno, a tanulmány vezető szerzője, a Wisconsini Egyetem paleontológusa azt emelte ki, hogy a dinoszaurusz abban az időszakban élt 70 millió évvel ezelőtt, amikor Észak-Amerikát egy belső tenger osztotta két részre. Az őshüllők annak a ritka csoportjának volt a tagja, amely evolúciós szempontból a legközelebb állt a madarakhoz. Melegvérű volt és intelligens, testméretéhez képest nagy agytérfogattal rendelkezett.

"Rendkívül ritka lelet. A theropoda dinoszauruszokhoz tartozott, amelyek észak-amerikai törzsfejlődése régóta vitatott a paleontológusok között" – jegyezte meg Zanno. A paleontológus kiemelte, hogy a Troodontidae alrendhez sorolt dinoszaurusz lábain a második ujjon egy megnagyobbodott, sarló alakú karmot viselt. A Talos sampsoni bal lábán lévő karom megsérült.

"Ez a legérdekesebb felfedezés a csontvázon. A sarló alakú karom valószínűleg zsákmányszerzésre szolgált, horogként működött. A sérülés azt az elméletet támasztja alá, hogy a karom sohasem vett részt a járásban, és valószínűleg küzdelemben sérült meg" – magyarázta Zanno.