A burmai piton segíthet a szívbetegeken

2011. október 28., péntek 13:48

A világ egyik legnagyobb kígyója, a burmai piton által kiválasztott zsírsavak segíthetnek a szívbetegségek elleni harcban – áll egy hüllőkről és egerekről készült amerikai tanulmányban. A pénteken ismertetett tanulmány szerzői, akik a Colorado állami egyetemen végezték el a kutatást, felfedezték, hogy a természetes zsírok és olajok egyik alkotóeleme, a triglicerid mennyisége megötszöröződött a pitonok vérében egy nappal azután, hogy lenyelték a zsákmányukat.

Annak ellenére, hogy ennek a zsírfajtának a szintje nagy mértékben megemelkedett az akár kilencméteresre is megnövő kígyók szervezetében, a kutatók nem tapasztaltak zsírlerakódást a szívükben. Sőt, a szív védelmében nagy szerepet játszó egyik enzim mennyiségének növekedését figyelték meg.

Miután meghatározták az emésztő pitonok vérplazmájának vegyi összetételét, a kutatók ezt a plazmát, illetve egy ehhez hasonló anyagot üres gyomrú pitonokba fecskendezték. Az injekciók után a kígyóknál szívizom-megnagyobbodást és az egészséges szívre utaló jeleket tapasztaltak. A kísérletet egereken is megismételték, és ugyanazokat a jótékony hatásokat tapasztalták a szívükben.

„Felfedeztük, hogy a zsírsavak egy bizonyos kombinációjának jótékony hatása lehet az élő szervezetek szívének növekedésére. Most megpróbáljuk megérteni a folyamatot előidéző molekuláris mechanizmust, és reméljük, hogy az eredmények révén új terápiák dolgozhatók ki az ember szív- és érrendszeri betegségeinek jobb gyógyítására" – mondta el Cecilia Riquelme, a Science című amerikai tudományos folyóirat október 28-i számában megjelent tanulmány vezető szerzője.