Először készült CT mamutbébikről

2011. november 7., hétfő 11:28

Komputertomográfiás felvétel (CT) készült két, Szibériából származó, rendkívül jó állapotban megmaradt mamutbébiről. A kutatók korábban már vizsgálták az állatok külső tulajdonságait, ezek alapján azt gondolták, hogy a két állat eléggé hasonló. A teljes testet átfogó szkennelések más képet mutatnak.

A Ljuba és Kroma nevű mamutokat az állandóan fagyott szibériai talajból ásták ki. Állapotuk figyelemre méltó: megmaradt a szőrük, a bőrük és a belső szerveik is. Ljubát 2007-ben fedezték fel, halála 42 ezer évvel ezelőttre tehető. Kroma 2009-ben került elő, földtörténeti szempontból ő az idősebb, bár a pontos korát még nem sikerült megállapítani.

Annak ellenére, hogy a két mamutborjú kívülről ugyanúgy néz ki, a CT nagy különbségeket mutatott ki koponyájuk és végtagcsontjaik alakjában. Ethan Shirley, a Michigani Egyetem kutatója és a kutatás vezetője elmondta, hogy Kroma arca szélesebb és robusztusabb mint Ljubáé, és a felső állkapcsánál van egy kiszögelés, ami úgy néz ki, mint egy bajusz. Ljubának viszont hosszabbak az elülső végtagjai.

Shirley és kollégái korábbi kutatásaik alapján úgy gondolták, magyarázatot tudnak adni a változatosságra. A fizikai vizsgálatok arra jutottak, hogy Ljuba nőstény, míg Kroma hím volt, így a felfedezett anatómiai különbségek a nemek közötti változatosságnak köszönhetők. Azonban a CT-vizsgálatok alapján kiderült, hogy Kroma is nőstény, ezzel borult minden korábbi feltételezés.

Az új eredmények bonyolítják a mamutok fejlődéséről eddig gondoltakat, és azt sugallják, hogy jóval több variáció létezett, mint azt a kutatók eddig gondolták. Valószínűleg a mamutok felépítése időben és térben is nagyon különbözőképpen alakult.  A kutatók november negyedikén, a Society of Vertebrate Paleontology szokásos találkozóján hozták nyilvánosságra felfedezéseiket.