Újra víz nyomaira bukkantak a Marson

2011. december 8., csütörtök 16:00

2007-ben a tudományos világ nagy szenzációja volt, hogy a Spirit Mars-járó vízmolekulákat tartalmazó marsi kőzetet talált, igazolva ezzel a csillagászok sejtését, hogy a bolygó felszínén valaha nagy mennyiségű víz volt, ami még ma sem tűnt el teljesen. A NASA másik Mars-járója, az Opportunity most újabb bizonyítékot talált erre.

A Mars felszínét 2004 óta járó, és tudományos méréseket, megfigyeléseket végző Opportunity 2-3 centiméter széles, fél méter hosszan elnyúló gipszlerakódásokat talált egy kráter peremén. Az anyag struktúrájának mikroszkópos és röntgenes vizsgálata azt mutatta, hogy az nagyon hasonlít olyan földi leletekre, ahol vízből rakódott le a gipsz fokozatosan, évszázadok alatt. Geológusok szerint a marsi minta is így jöhetett létre: valószínűleg valamilyen folyóvíz mosta ki a vulkáni kőzetből a kalciumot, ami reakcióba lépett a légkörben levő kénnel, kalcium-szulfátot létrehozva.

Az eddigi, víz jelenlétére utaló marsi kőzetminták vasat és magnéziumot tartalmaztak, és arra utaltak, hogy a milliárdnyi évvel ezelőtt létezett őstenger erősen savas volt. A mostani felfedezés azonban semleges kémhatásra enged következtetni, ami a földihez hasonló élet kialakulásához jóval kedvezőbb.

Az Opportunity lassan az életciklusa végéhez közelít (testvére, a Spirit 2010 nyarára elfogyasztotta az energiatartalékait), de már úton van a Mars felé a NASA új robotja, a Curiosity, amitől újabb fontos felfedezéseket várnak a kutatók.