Gyémántbolygókon nem lehet élni

2011. december 13., kedd 13:12

Egy új tanulmány szerint a Tejútrendszerben több szén alapú szuperföld lehet, olyan óriási kőzetbolygók, amelyeknek akár az ötven százalékuk gyémánt. Ha léteznek is ezek a bolygók, élni biztosan nem lehet rajtuk.

A felfedezés az ohioi állami egyetemen elvégzett laboratóriumi kísérletből származik. A kutatók azt vizsgálták, hogy a Föld alsó köpenyében uralkodó hőmérsékeleten és nyomáson miként alakulnak ki a gyémántok. Leginkább azt szerették volna megérteni, hogy a földitől eltérő körülmények között mi történik a bolygók belsejében található szénnel. Mivel az általunk ismert naprendszerek általában gazdagok szénben, létrehozhatnak nagyrészt gyémántból álló bolygókat.

Wendy Panero egyetemi docens és doktorandusza, Cayman Unterborn a kísérletek alapján olyan számítógépes modelleket készítettek, amelyek megmutatják a többnyire szénből felépülő bolygók struktúráját.

“A Földnél tizenötször nagyobb tömegű méretű bolygók esetében előfordulhat, hogy félig gyémántból legyenek” – mondta Urbon. Az eredmények azt sugallják, hogy a szénben gazdag bolygók magot és köpenyt alakítanak ki, akárcsak a Föld, de a magban és a köpenyben is nagyon sok szénnek kell lennie.

A Föld magja főleg vasból áll, a köpenyt pedig vasban és magnéziumban gazdag szilikátok építik fel. A szénben gazdag bolygóknak más a felépítésük, és ez kihat az élet lehetőségére is. A Föld forró belseje geotermikus energiát termel, ez élhetőbbé teszi a bolygónkat.

A gyémánt azonban gyorsan átadja a hőt, tehát egy szénben gazdag szuperföld belseje hamar megfagyna. Ennek következtében nem lenne geotermikus energia, sem lemezmozgás, sőt mágneses mező vagy atmoszféra sem.