Földönkívülinek tűnő jeleket észlelt a SETI

2012. január 9., hétfő 16:06

Az űr hatalmas, emiatt nagyon kicsi az esély arra, hogy véletlenül fogunk belebotlani a földönkívüliek rádióadásába. A csillagászok ezért most a Kepler űrtávcső adatainak segítségével olyan csillagok felől érkező rádiójelekre koncentrálnak, amelyek körül valószínűleg keringenek a földihez hasonló életre alkalmas bolygók. Néhány napig úgy tűnt, be is fogták az első ilyen jeleket.

A Berkeley Egyetem SETI (Search for Extra Terrestrial Intelligence) projektjének kutatói január hatodikán jelentették be, hogy a Kepler űrtávcső adatainak elemzése után a Green Bank teleszkóp befogta az első földönkívüli eredetűnek tűnő rádiójeleket. „Ezek a jelek nagyon hasonlítanak azokra, amelyeket az űrbeli idegen technológiáktól is várunk. Nagyon keskeny a frekvenciájuk, sokkal keskenyebb, mint bármilyen ismert asztrofizikai jelenségé. Emellett a Doppler-effektus miatt változik is a jel, ahogyan távolodnak a térben és az időben. Ez akkor lehet, ha a rádióhullám forrása és a jelvevő rádióteleszkóp egymáshoz képest mozgásban vannak” – áll a Berkeley SETI projektjének weboldalán.

E.T. a Földre telefonált?

A kezdeti lelkesedés után kiderült, hogy bár a jelek frekvenciája nem változna, ha a Földről sugároznák őket, valójában azok embertől származó rádiójelek interferenciái. Hogy miért hasonlítanak mégis az idegenektől várt adásra? Egy rádiójelről úgy lehet kideríteni, hogy földönkívüli-e, hogy egyszerűen el kell fordítani teleszkópot. Ha a jel valóban egy távoli idegen világból érkezik, a teleszkópot elfordítva meg kell szűnnie a vételnek. Viszont amikor egy Föld körül keringő műhold a forrás, a teleszkóp bármilyen irányba fordítva észleli azt.

A rádiójeleket kutató csillagászok gyakran észlelnek ilyesmit, ezért a mostani esetben is biztosak akartak lenni a rádiójelek eredetéről. Elfordították a teleszkópot, a jeleket azonban továbbra is észlelték. A Doppler-effektust pedig azzal magyarázták, hogy a műhold keringése miatt változott a jel frekvenciája.

Exobolygók a főszerepben

2012-ben valószínűleg még több földszerű bolygót fog felfedezni az emberiség, a SETI projekt kutatói ezért olyan naprendszerek felé irányítják a rádióteleszkópjaikat, amelyekben biztosan keringenek exobolygók a csillagok körül. Azok az exobolygók lesznek a főszerepben, amelyek hasonlítanak a Földre, így esetleg hasonló formában alakulhatott ki rajtuk az élet. Ha az ottani életformák technológiailag hasonló fázisban tartanak, mint mi, valószínű, hogy be tudjuk fogni a rádiójeleiket.

Bár annak a valószínűsége, hogy találkozunk E.T-vel, a klingonokkal, vagy a vogonokkal, még így is eléggé kicsi, a Kepler felfedezéseivel legalább már van erre esélyünk. A most felfedezett mesterséges jelek pedig hiába származnak mégis saját magunktól, a befogásuk azzal kecsegtet, hogy a kutatók idegen életformák jeleit is sikerülhet befogni.