Az alkohol megduplázhatja az élettartamot

2012. január 23., hétfő 15:43

Steven Clarke, a Californiai Egyetem kémia és biokémia professzorának tanulmánya szerint az alkohol mérsékelt fogyasztása meghosszabbította a tesztalany élettartamát - írja a The Register.

Tesztalanyként férgeket használtak, azonban több tudós is hisz benne, hogy a kutatás eredményei alkalmazhatók embereknél is, hiszen génjeink fele megegyezik a puhatestűek génjeivel. A Caenorhabditis eleganst gyakran az emberi öregedéssel kapcsolatos kísérletekben használják.

A felfedezés egy korábbi kísérleten alapul, amelyben az alkohol koleszterinre tett hatását vizsgálták. Már kisebb etanolmennyiség szétbomlasztotta a koleszterint a féreg folyékony környezetében. A tudósok döbbenten vették észre, hogy ez megduplázta a féreglárva élethosszát az átlagos tíz-tizenöt napról húsz-harmincra. Még érdekesebb, hogy a férgek egy stresszes fejlődési szakaszban voltak és nagyítás alatt láthatóvá vált, hogy az etanol hatására jelentősen életképesebbé váltak.

Shilpi Khare kutató felvetette, hogy mindez egy biokémiai folyamat eredménye lehet. "Nagyon alacsony dózisban az etanol az éhező féreg életmentője. A hatásmechanizmust egyelőre nem értjük teljesen, de a bizonyítékok azt mutatják, hogy a féreg közvetlenül felhasználja az etanolt az anyagcseréjéhez. Ez a felfedezés támogathatja a kutatók munkáját abban, hogy meghatározzák, hogyan változik a humán fiziológia alacsony mennyiségű alkohol fogyasztásnál.