Betegségeket ismer fel az okostelefon

2012. január 23., hétfő 11:45

Koreai kutatóknak köszönhetően nemsokára talán elkerülhetők lesznek a rendelők előtti hatalmas sorok: a diagnosztikát egyes esetekben akár egy okostelefonnal is elvégezhetjük majd. A Koreai Tudományos és Technológiai Intézet (KAIT) kutatócsoportjának az Angewandte Chemie című német folyóiratban megjelent tanulmánya szerint az érintőképernyős technológia biomolekuláris elemzésekre, ezáltal orvosi vizsgálatokra is használható lehet.

„Az érintőképernyők az ujj elektromos jelzéseit ismerik fel, így jött az ötlet, hogy ezáltal bizonyos specifikus fehérjék vagy DNS jelenlétét szintén érzékelhetik" - mondta Hjun Gju Park, a kutatás egyik vezetője. Az okostelefonok és táblagépek érintőképernyője úgy működik, hogy felfogja az emberi test által keltett elektromos töltésváltozást. A vegyületek, mint például a fehérjék és a DNS sajátos elektromos töltéssel bírnak. A KAIT szerint kísérletek bizonyították, hogy az érintőképernyők képesek felismerni a rájuk helyezett DNS-molekulák jelenlétét és koncentrációját, ami pedig az első lépés lehet a diagnosztikai képességű képernyők felé.

„Igazoltuk, hogy a képernyők közel száz százalékos pontossággal felismerik a DNS-molekulákat, csakúgy, mint a nagyméretű orvosi eszközök. Reménykedünk abban, hogy a fehérjékkel szintén ugyanerre az eredményre jutunk" - közölte Park. Az orvostudomány ismer különféle kóros állapotokra jellemző fehérjéket, például olyat, amely a májrák jelenlétére utal, így a máj állapotát meghatározhatja a képernyő.

A kutatócsoport jelenleg egy olyan filmszerű anyag előállításán dolgozik, amely különféle reagenseket tartalmaz, így specifikus biokémiai anyagokat ismer fel. Mivel senki sem akar vért - vagy netán vizeletcseppet - helyezni a telefonja képernyőjére, a minták filmcsíkra kerülnek, amelyet a telefon egy hozzácsatlakoztatott eszközzel képes feldolgozni. Park ezt nevezi belépési pontnak: a minta helye és töménysége úgy válik felismerhetővé, mint az ujjunk érintése.