Koplaló egerekben jobban kezelhető a rák

2012. február 9., csütörtök 12:42

Rákos egerekkel végzett amerikai kísérletek azt mutatják, hogy a koplalás csökkentheti a tumor méretét és segíti a kemoterápiát. A Science Translational Medicine című szakfolyóirat legfrissebb számában megjelent tanulmány szerint az eredmények új utat nyitnak a rák kezelésében, noha az még nem ismert, hogy a megközelítés működik-e, illetve biztonságos-e embereknél is.

Az egérkísérletekben "a koplaltatási ciklusok és a kemoterápia kombinációja hatékonyabbnak vagy jóval hatékonyabbnak bizonyult, mint a kemo maga" - összegezte Valter Longo kutatásvezető, a Dél-Kaliforniai Egyetem munkatársa.

Longo és kutatócsoportja már 2008-ban közzétett tanulmányában megmutatta, hogy a koplaltatás miként védi meg a normál sejteket a kemoterápiától. Az a tanulmány egyetlen ráktípusra és egy kemoterápiás szerre összpontosított. Mostani tanulmányukban kiterjesztették a vizsgálatokat, igazolták, hogy az éhezés érzékenyebbé teszi a rákos sejteket, és többféle ráktípussal is dolgoztak az egérkísérletekben. Utóbbiak között volt mellrák, melanoma, glioma és neuroblasztoma.

Valamennyi tanulmányozott ráktípusra érvényes volt, hogy a koplalással kombinált kemoterápia javította a túlélést, lassította a daganat növekedését és korlátozta átterjedését.

"A rákos sejtek legyőzésének útja talán nem az, hogy olyan szereket próbálunk keresni, amelyek specifikusan pusztítják el őket, hanem az, hogy szélsőséges környezet létrehozásával zavarjuk össze őket, például éheztetéssel, amelyre csak a normális sejtek képesek gyorsan reagálni - magyarázta Longo. - Nem tudjuk, hogy embereknél hatékony-e a módszer."