Robottal merülnek majd a Vosztok-tóba

2012. február 10., péntek 17:02

Orosz tudósok azt tervezik, hogy 2013-14-ben robotszondákat vetnek be az ősi jég alatti Vosztok-tó vizének vizsgálatához – mondta el Sergei Bulat a Ria Novosti orosz hírportálnak. A szentpétervári Arktiszi és Antarktiszi Kutatóintézet szerdán hivatalosan is megerősítette, hogy a kutatók elérték a Vosztok-tavat, az Antarktisz legnagyobb, jég alatti tavát.

Később mennek a mintákért

A megfúrt víz a nyomás alatt 30-40 métert szökött fel, de megfagyott, mielőtt elérte volna a kút tetejét. A kutatók 2012 decemberében, a következő kutatási szezonban emelik majd ki a fagyott mintákat, mivel a közelgő sarki tél miatt már hazaindultak. A fúrásból származó mintákat ekkor majd az Akademik Fedorov jégtörő hajóra rakják, ami 2013 májusában fut be Szentpétervárra. Csak ezután lehet majd tanulmányozni őket.

A szentpétervári Nukleáris Fizikai Intézet több robotot is kifejlesztett, amelyek 2013-14-ben segítik majd a tudósokat a tó alsó rétegeinek felfedezésében. A tudósok úgy gondolják, a Vosztok-tóban új életformákra és jégkorszak előtt kifejlődött élőlényekre bukkanhatnak.

Nem biztos, hogy a víz tetejéről kiemelt minták bizonyítják majd az ősi élet jelenlétét, erre csak a tó alja adhat majd biztos eredményt. „Mi nem támaszkodhatunk erre a mintára, hogy megállapítsuk az élet létezését a tóban. A felső rétegek túl hidegek lehetnek a baktériumoknak” – mondta el Bulat.