Index Vakbarát Hírportál

Megdőlt a papírrepülődobás világrekordja

2012. február 29., szerda 19:22

A 27 éves Joe Ayoob, a Berkley Egyetem California Golden Bears nevű amerikaifoci-csapatának volt irányító játékosa megdöntötte a papírrepülő-dobás világrekordját. Ayoob egy Sacramento melletti légierőbázis hangárjában 68,92 méterre dobta el a papírrepülőt. „Összesen tízszer dobtam, a rekord a negyedik dobás volt” – mondta Ayoob. Az egyik hivatalos bíró a helyszínen Stephen Kreiger, az előző rekord felállítója volt. Ő 63,22 métert dobott 2003-ban.

A rekorder papírrepülőt a ThePaperAirplaneGuy néven is ismert san fransisco-i John Collins tervezte, aki gyerekkora óta tervez papírrepülőket, műveli a japán origamit, és tanulmányozta az aerodinamikát. Collins – aki egyébként tévéproducer – már 3-4 éve meg akarja dönteni a dobásrekordot, de tudta, hogy neki nem elég izmos hozzá a karja, ezért megkereste a Golden Bears egy másik volt irányítóját, Mike Pawlawskit. Pawlawski segített volna, de visszalépett, mert megsérült a nyaka. Collins ezután találkozott Ayoobbal, aki Collins tévéjénél dolgozott sportkommentátorként. Egy év közös munka után felállították a rekordot.

„Néhányan biztosan azt mondják majd, hogy mi ebben a nagy szám, hiszen ez csak egy papírrepülő. De mi sokat dolgoztunk rajta és büszkék vagyunk rá” – mondta Ayoob az ESPN.com-nak. A sportoló szerint a helyesen alkalmazott dobómozdulatok, az egyensúly és a kar megfelelő szöge döntőek voltak a rekord megszületésénél. Szerinte sokan nagyon messzire el tudnak dobni egy repülőt, de egy ilyen extra távolsághoz nagyon erős és precíz dobásra volt szükség. A videón is látszik, hogy a játékos felhasználta az amerikai fociban elsajátított dobástechnikáját, a repülőt pedig nagy szögben felfelé dobta el, ami aztán bukórepülésben száguldott tovább.

A repülés során a felhajtóerő és a gravitáció, illetve a tolóerő és a légellenállás párban hat a repülőkre. A felhajtóerő tartja őket a levegőben, amely a légnyomás miatt keletkezik. A nyomás kisebb a lekerekített szárnyak fölött, mint alattuk, ahol a így levegőrészecskék közelebb maradnak egymáshoz, a repülő pedig nem zuhan le. A felhajtóerőre a gravitáció fejt ki ellenerőt, ezért nagyon fontos, hogy a repülő súlypontja a megfelelő helyen legyen. Ha rossz helyen van, akkor felborul a két erő közötti egyensúly. Amikor a súlypont nagyon hátul van, akkor a repülő orrkönnyű lesz, ezért az orrát felfelé tolva fog repülni, ha nagyon elöl van, akkor az orrnehéz gép zuhanórepülésben fog földet érni.

A légellenállás okozza a papírrepülő lelassulását, a tolóerő pedig az az ellenerő, amit a papírrepülő eldobásakor a kezünkkel fejtünk ki, és ami miatt nem zuhan le egyből a gép. A papírrepülőknél a minimálisra kell csökkenteni a légellenállást: minél pontosabban vannak hajtogatva, annál jobban repülnek, és a legjobb, ha A4-es fénymásoló papírból készítjük őket – írja a Papírrepülők blog.

Collins azt állítja, hogy a focista az egyik vitorlázórepülő dizájnját 73,1 méterre is eldobta gyakorlás közben, és szerinte akár 90 méterre is el tudná hajítani, csak eddig nem találtak elég nagy zárt helyet az emberfeletti dobáshoz.

Rovatok