Tigris nem enné el a mézet Micimackó elől

2012. március 13., kedd 13:59

A macskatulajdonosok tudják, hogy kedvencük nem rajong az édességekért, de mindenre ugrik, ami húsos. Ez a viselkedés annak köszönhető, hogy a macskákból hiányzik az édességet érzékelő receptor. Kutatók most felfedezték, hogy a macskák vadon élő rokonaiből – még az olyan távoliakból is, mint a fülesfókák és a hiénák – is hiányzik ez a receptor.

Más emlősöknél azonban, így például a medvéknél, megvan az édességet érzékelő receptor, ami a tudósok szerint a változatosabb étrend miatt alakulhatott így. „Ha elsősorban húst fogyaszt valaki, akkor nem érzékeli a szénhidrátok ízét, mint a cukor és a keményítő" – magyarázta a Livescience-nek Peihua Jiang, egy philadeplhiai nonprofit kutatóközpont, a Monell Chemical Senses Center munkatársa. Tudományosan tehát helytálló, hogy a Micimackó címszereplője szereti a mézet, Tigris barátja viszont nem.

A tudósok 2006 óta tudják, hogy a házimacskáknak hiányzik az édességérzékelő repceptora. A most publikált tanulmányban Jiang és kollégái tizenkét különböző húsevőt vizsgáltak és elemezték az ízérzékelésért felelős génjeiket. Arra voltak kíváncsiak, hogy a macskák kivételek az édes ízérzékelés elvesztésével, vagy ez általános az állatvilágban.

A tizenkét húsevő állat ízérzékelését a kutyáéval vetették össze, mert az érzi az édes ízt. Azt vették észre, hogy a receptor nem működött hét állatnál, a fülesfókánál, a medvefókánál, a borjúfókánál, az ázsiai kismarkú vidránál, a foltos hiénánál, a fosszánál és a sávos tigrispetymegnél – utóbbi kettő macskaféle. Az oroszlánfókáknál és a palackorrú delfinnél nemcsak az édes ízt érzékelő receptorok hiányoznak, hanem az umami íz receptora is. A delfin ezenkívül a savanyú ízt sem tudja érzékelni.

Akutatók azt vették észre, hogy azoknál az állatoknál, amelyek egészben nyelik le a táplálékot, több ízérzékelő funkció is eltűnt. Ezeknek az állatoknak nincs szükségük arra, hogy ízlelés alapján azonosítsák, mit esznek, erre más módszereket alkalmaznak.

A kutatók azt is megvizsgálták, hogy egyes állatok hogyan reagálnak az ízekre. Ehhez a kísérlethez vidrát és pápaszemes medvét használtak, cukrot adtak nekik. A vidra nem mutatott semmilyen érdeklődést az édesség iránt, de a medve egyértelműen az édeset preferálta.