Lefényképezték egy atom árnyékát

2012. július 3., kedd 22:16

Egyetlen atom árnyékát sikerült lefényképezni az ausztrál Griffith Egyetem tudósainak. Az ötéves munka eredményeit összefoglaló tanulmány a Nature Communications című folyóiratban látott napvilágot.

Az egyetem kvantumdinamikai központjának kutatói azt próbálták kideríteni, hány atom szükséges ahhoz, hogy észlelhető legyen az árnyékuk. Mint kiderült, egyetlen egy is elegendő ehhez. Az ultramagas felbontóképességű mikroszkóppal végzett kutatásokhoz a tudósok az itterbium (Yb) atomját választották, amelyet elektromos mezők segítségével tartottak helyben, majd speciális frekvenciájú fénnyel világították meg. A megvilágítás révén képződött árnyék egy detektorra vetült, amelyet digitális kamera segítségével örökítettek meg.

Az ultramagas felbontóképességű mikroszkóp segítségével képesek voltunk koncentrálni a képet kisebb területre, mint korábban. Ily módon sötétebb kép képződött, amelyet könnyebb volt meglátni - hangsúlyozta Kielpinski professzor, a kutatás vezetője. A fotó egyébként nagyjából úgy néz ki, mintha egy narancsszínű folyadékba dobott fekete kavicsot ábrázolna, nagyon rossz minőségben.

Ha a megvilágításra alkalmazott fény frekvenciáját egy milliárdod részben megváltoztatták, a kép eltűnt. Erik Streed, a kutatócsoport tagja szerint eredményeiknek számos alkalmazása lehet, így forradalmasíthatják a kvantuminformatikát és a biomikroszkópiát.