Kripton és xenon lángol egy csillagban

2012. július 4., szerda 15:40

Először fedezték fel kutatók egy 20 ezer Celsius-fokos, kék-fehéren világító csillagban a ritka kripton és xenon nemesgázokat, amivel sikerült megerősíteni a két kémiai elem származásával kapcsolatos feltételezéseket. A Tübingeni Egyetem szerint a két gáz a fehér törpe csillagokban százszor vagy akár ezerszer gyakoribb is lehet. Az intézmény közleménye szerint a felfedezés egyértelmű utalás arra, hogy a gázok a csillagban születtek.

A kriptont és a xenont többek közt fényszóróknál használják töltőgázként. Mint minden más elem, ez a kettő is több milliárd éve keletkezett a csillagokban. Tudósok feltételezik, hogy egy részük nagy tömegű csillagok szupernóva-robbanásakor, míg más részük a Naphoz hasonló, közepes tömegű csillagokban született. Az utóbbit sikerült most spektroszkóppal kimutatni – magyarázta Klaus Werner, az egyetem asztronómiai és asztrofizikai intézetének munkatársa.

A csillagfejlődés végső stádiumában lévő fehér törpék kiégett napok, amelyek túl könnyűek ahhoz, hogy szupernóva-robbanással végezzék be. Most körülbelül 10 ezer ilyen csillag létezhet. Az RE 0503-289-es katalógusjelű fehér törpe azzal hívta fel magára a kutatók figyelmét, hogy híján van a hidrogén bárminemű nyomának. Emellett ez az első fehér törpe, amelyben összesen tíz nehézelemet fedeztek fel, köztük arzént, szelént, cinket és jódot.

A kutatók az Astrophysical Journal Letters című folyóiratban ismertették az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA szakembereivel közösen végzett vizsgálataik eredményét.