Újra hallanak az őssejtekkel kezelt egerek

2012. szeptember 13., csütörtök 09:12

Süket egerek hallását állították helyre humán embrionális őssejtek felhasználásával brit kutatók, a módszer azok számára jelent reményt, akiknek süketségét idegkárosodás okozta. Az eljárás biztonságosságának megítéléséhez még további állatkísérletekre van szükség, de az eddigi kísérleteket sikeresnek nevezték a Sheffieldi Egyetem kutatói, akiknek tanulmánya a Nature tudományos magazin legfrissebb számában jelent meg.

Marcelo Rivolta kutatásvezető úgy véli, hogy az első emberi páciens már néhány éven belül megkaphatja az őssejtkezelést halláskárosodása javítására az addigra megkezdődő klinikai próbák során. Az állatkísérletekben 18, az egyik fülére teljesen süket versenyegeret kezeltek. A most közzétett eredmények szerint az őssejtek hatására átlagosan 46 százalékkal javult az egerek hallási funkciója, melyet úgy állapítottak meg, hogy mérték az állatok agyának elektromos jeleit.

Azért az úgynevezett versenyegereket választották kísérleti modellnek, mert ezeknek az állatoknak hasonló a hallási tartományuk az emberéhez, míg a szokásos laboratóriumi egerek magasabb frekvenciákon hallanak. Az állatok egyik fülét egy olyan szerrel süketítették meg, amely tönkretette a hallóidegeiket. Ezt követően kapták meg az 50 ezer humán embrionális őssejtet, amelyeket előzőleg növekedési faktorokkal rávettek, hogy a fülben lévő sejtekhez hasonló sejtekké alakuljanak át.

Mint Rivolta kiemelte, az őssejtkezelést elsősorban idegkárosodásnál érdemes alkalmazni, de másféle süketségi oknál sem kizárt használata. A 10 hétig tartó állatkísérletben nem alakult ki tumor egyik versenyegérnél sem, de a szakemberek szerint hosszabb távú tanulmányok lefolytatására is szükség van, hogy az eljárás biztonságosságáról meggyőződjenek.