Termékeny az őssejtből létrehozott petesejtt

2012. október 5., péntek 12:08

Egészséges és termékeny egerek születtek szöveti őssejtekből létrehozott petesejtek felhasználásával Japánban. A módszer segít megérteni a petesejtek kialakulását, és reményt nyújt arra, hogy terméketlen nőknél is létrehozzhassanak petesejteket. A módszer alkalmazása embereknél etikai kérdéseket vet fel, ezért az optimista szakértők szerint is még évtizedekbe telhet, mire a rászoruló párok igénybe vehetik.

A Kiotói Egyetem kutatói az egerek bőréből származó őssejteket használták föl, amelyeket genetikailag úgy programoztak vissza, hogy petesejt elősejtek lettek belőlük. Később ezeket a prekurzor petesejteket más, támogató testi sejtekkel együtt ültették be az egerekbe, ahol érett petesejtek alakultak ki belőlük.

A kulcs: a pluripotens őssejt

A Science tudományos magazinban közzétett tanulmány szerint az érett petesejteket ezután lombikbébi-eljárással termékenyítették meg, így egészséges kisegerek jöhettek világra. Ezeknek a későbbiekben már természetes úton születtek utódaik. 2003-ban a Pennsylvaniai Egyetem kutatói már beszámoltak arról, hogy egérből nyert őssejteket petesejtekké alakítottak át, ám ők nem hoztak létre egérutódokat az eljárás során.

A mostani tanulmányban a japán kutatócsoport két típusú őssejtet használt fel. Az egyik az embrionális őssejt volt, ami csak az embrió kialakulásának kezdeti szakaszában nyerhető ki, és a test bármely szövettípusává átalakíthatók. A másik a pluripotens őssejt; ezeket felnőtt szöveti sejtekből (például bőrsejtekből) lehet visszaprogramozással előállítani. Ezalatt a már szakosodott felnőtt sejt megfiatalodik, és visszanyeri az átalakulási képességét.

A módszer hatékonysága ebben a kísérleti szakaszban meglehetősen alacsony volt. Százhuszonhét beültetett embrióból mindössze öt egérkölyök született (3,9 százalék) az őssejtes csoportban, miközben a normál egerek kontrollcsoportjában 17,3 százalékos, tehát több mint négyszeres volt a lombikeljárás eredményessége.

A hímivarsejtet már létrehozták

Ugyanez a japán kutatócsoport tavaly a Cell című orvosbiológiai szaklapban számolt be arról, hogy sikeresen ültettek be terméketlen egerekbe őssejtekből létrehozott korai hímivarsejteket, a kifejlődött érett spermiumok felhasználásával pedig egészséges és termékeny egérutódok jöttek világra. Az eljárás első lépésében embrionális egérőssejtekből korai hímivarsejtet, úgynevezett primordiális csírasejtet (PGC) hoztak létre. Ezeket azután terméketlen egerekbe ültették be, amelyekben normális hímivarsejtté fejlődtek ki, olyannyira, hogy a nőstény egerektől nyert petesejteket sikeresen megtermékenyítettek velük. A lombikkölyköket egy nőstény egér hozta világra, majd a felnövekedett utódokból egészséges és termékeny egerek lettek.