A NASA a Holdhoz vontatna egy kisbolygót

2013. január 3., csütörtök 12:57

A kaliforniai Keck Institute for Space Studies kutatói megerősítették, hogy a NASA olyan terven dolgozik, amelynek keretében egy űreszközzel befognának egy aszteroidát magas holdi pályára állítanák (100 kilométer felett). A 2020-ra tervezett küldetés 2,6 milliárd dollárba kerülne, valamivel többe, mint a Curiosity.

A NASA-nak mostanra hivatalosan egyetlen emberes küldetésről van terve: az Orion modult szeretnék a Holdra küldeni. Az Obama-adminisztráció viszont kijelentette, hogy egy Földhöz közeli aszteroidára is szeretnének űrhajósokat küldeni. Az egyik tervezett cél a 1999 AO10 jelű objektum, mivel jó indítási ablaka van, és a küldetés tudományos értéke is magas lehet. Nem mindenki ért ezzel egyet, Marsha Ivins visszavonult űrhajósnő az Indexnek korábban azt nyilatkozta, hogy egy aszteroidán nincs mit csinálni.

A küldetés körülbelül fél évig tartana, és az űrhajósok a Föld mágneses mezején túl hosszú távú sugárzásnak lennének kitéve. Ez a távolság az esetleges mentést is nehezítené. Ennél praktikusabb lenne robotokkal a Holdhoz vinni egy aszteroidát, amit utána könnyebb lenne elérni. A Keck csapata egy lassú űreszközzel képzeli el a megvalósítást, amelyet a Nap működtetne, és az Atlas V-rakétán jutna az űrbe. A célpont valószínűleg egy körülbelül 7 méter széles űrszikla lenne.

Az eszköz rövid tanulmányozás után elkapná és egy 10*15 méteres tartályban elvontatná a kisbolygót a Holdhoz. A vontatás előreláthatólag 6-10 évig tartana. Louis Friedman, a projekt egyik vezetője szerint még szükség van némi tudományos finomhangolásra. Egy ilyen vállalkozás segíthet az aszteroidák anyagának jobb megismerésében, a Hold körül keringő kisbolygó pedig bányászati célpont is lehetne.