A SETI nem találja az űrlényeket

2013. február 11., hétfő 16:16

Csekély a valószínűsége, hogy idegen életformára bukkanjunk a Tejútrendszerben. Egy új tanulmány szerint kevesebb mint egy a millióhoz az esélye annak, hogy olyan fejlett civilizáció létezzen a szomszédos galaxisokban, amik rádiójeleket tudnának sugározni.

A Seti értelmes élet jeleit kereső kutatócsoportja szerint a rádiójel-sugárzás az intelligens élet jelenlétére utaló jel lehet; a kutatók úgy gondolják, ezt az is bizonyítja, hogy ilyen jeleket az emberek is sugároznak a Földről.

Az idegen létformák kutatásával foglalkozó csoportnak Jill Tarter, a híres csillagász is tagja – Carl Sagan róla mintázta Ellie Arroway karakterét a Kapcsolat című regényéhez –, de hiába vizsgáltak meg több tucat, saját bolygórendszerrel rendelkező csillagot, egyelőre semmit sem találtak. Az Astrophyiscal Journalben közzétett tanulmány szerint a Tejútrendszerben egyelőre nem találtak a földönkívüli életre utaló jeleket.

Vajon rádióznak az ufók?

A kutatócsoport 86 csillagot választott ki, amiket a NASA bolygóvadász űrteleszkópja, a Kepler fedezett föl, és 19 olyan csillagot is megvizsgáltak, amelyek ezek hatósugarába tartoztak. A következő periódusban a kutatók az exobolygók közötti kommunikációt fogják vizsgálni; ehhez csak olyan csillagokat választanak ki, amelyeknek legalább öt-hat saját bolygójuk van, jellemzően a lakhatósági zónában, vagyis olyan távolságra a csillagtól, ami még lehetővé teszi a víz kialakulását a bolygófelszínen. A kiválasztott csillagok 1000-1500 fényévnyire vannak a Földtől.

A nyugat-virginiai Robert C. Byrd Green Bank teleszkóp segítségével a kutatócsoport minden kiválasztott csillagrendszert öt percig tanulmányozott. A vizsgált bolygókat az 1,1-1,9 gigahertzes frekvenciatartományban vizsgálták: ebben a tartományban sugároznak a földi mobilhálózatok és tévétársaságok. Az 1,4-1,7 gigahertzig terjedő tartományban a hidrogén és a hidroxil, a víz összetevői a kvantumfolyamatok miatt olyan jeleket bocsátanak ki, amik a rádióteleszkópok számára is érzékelhetők.

Az eredmények alapján a kutatók kiszámították, hogy kevesebb mint egy a millióhoz az esélye annak, hogy földönkívüli értelmes élet nyomaira bukkanjanak a Tejútrendszerben. A kutatók ugyanakkor megjegyezték, hogy ettől függetlenül több millió civilizáció létezhet, amik csak a felfedezésre várnak, mivel a Föld-szerű bolygók száma csak a Tejútrendszerben több milliárd lehet. A kutatók azt is hangsúlyozták, hogy az egyféle szignál keresésére irányuló kutatási módszer szintén ronthatja az esélyeket.

A csoport a következő hónapokban a Green Bank teleszkóp segítségével finomítani fogja az eddigi módszereket. A kutatók szerint a vételi lehetőségeket erősen befolyásolhatja a csillagközi anyag – vagyis a csillagok között áramló gázok –, valamint a napszél is.