Nevet kapott a Pluto két holdja

2013. február 26., kedd 11:01

A Vulcan és a Cerberus nevet kaphatja a Naprendszer peremén keringő Pluto kisbolygó két parányi holdja, miután a névadásról meghirdetett szavazáson e két név végzett az élen. A holdakat felfedező kaliforniai SETI által kiírt szavazáson több mint 450 ezren vettek részt.

A szavazáson a római és görög mitológiából származó 21 név közül lehetett választani. A legtöbb szavazatot a római mitológia tűz istenének, Vulcanusnak a nevéből származó Vulcan kapta; érdekesség, hogy ezt az Enterprise csillaghajó James T. Kirk kapitányaként ismertté vált William Shatner színész javasolta, és a sorozat több tízezer rajongója támogatta. A népszerű tudományos-fantasztikus sorozatban Vulcan volt a Leonard Nimoy alakította Spock szülőbolygója. A második helyen a Cerberus végzett; a görög mitológiában ő volt az alvilág kapuját őrző háromfejű kutya. A végső döntést a névadásról a Nemzetközi Csillagászati Unió hozza meg, ám a szavazók remélik, hogy a szervezet magáévá teszi javaslataikat.

Három Pluto-holdnak már van neve. Az egyik Charonnak keresztelték, aki az alvilág istenének, Hádésznak volt a révésze. Egy másikat Nüxről, az éjszaka istennőjéről, a harmadikat pedig Hidráról, a mitológiai szörnyről neveztek el. Az elnevezésre váró, az utóbbi években felfedezett, 24-32 kilométer átmérőjű holdakat jelenleg P4, illetve P5 néven jegyzik.