Születőben lévő bolygót fotóztak

2013. március 1., péntek 09:04

Most először sikerült kutatóknak születőben lévő bolygót lefényképezniük a Naprendszeren kívül. Egy ilyen esemény megfigyelése tudományos szenzációt jelentene, ez lenne ugyanis az első alkalom, hogy közvetlenül figyelhetnék meg a bolygóképződés folyamatát – emelte ki a zürichi Műszaki Főiskola (ETH) csütörtökön.

A születőben lévő bolygót egy gázból és porból álló, protoplanetáris korongban fényképezték le. Ez veszi körül az alaposan megvizsgált, szintén igen fiatalnak számító HD 100546 jelű csillagot, amely a Földtől mindössze 337 fényévre fekszik. Erre a burokra irányították a Európai Déli Obszervatórium (ESO) 8 méter átmérőjű Very Large Telescope (VLT), vagyis nagyon nagy teleszkópját a tudósok.

Saját bevallásuk szerint igencsak meglepte őket, hogy a burokban egy születőben lévő bolygót találtak. Az újszülött egy gázóriás, tömege hússzorosa a Jupiterének – írták az Astrophysical Journal Letters című tudományos folyóiratban.

„A bolygószületést eddig leginkább csak számítógépes szimulációk révén kutatták" – magyarázta a tanulmány vezető szerzője, Sacha Quanz, hogy miért is jelentene szenzációt a felfedezés.
A tudósok épp a burok miatt figyeltek fel a csillagra. Ilyen akkréciós – anyagbefogási – korong alakul ki a fiatal csillagok körül: gáz és szilárd részecskék keringenek benne. A tudomány mai állása szerint az ilyen, a csillagok keletkezése után, a maradék anyagból kialakuló korongokban születnek a bolygók.

Ahhoz, hogy kiderüljön, valóban egy születőben lévő bolygót észleltek a svájci kutatók, további megfigyelésekre lesz szükség – mondta Quanz. Mindazonáltal az égitest fényessége arra utal, hogy még mindig növésben van, vagyis még csak pár százezer éves. A csillaga körül már korábban is fedeztek fel gázóriást, az hat csillagászati egységre, vagyis a Nap-Föld-távolság hatszorosára kering a központi csillagtól. Ez a most felfedezett, épp keletkezőnek gondolt bolygó tízszer ilyen messze, nagyjából hetven csillagászati egységre van.

A VLT áprilistól vizsgálja majd újra a bolygót. Ha kiderül, hogy valóban egy születő bolygóról van szó, akkor a régóta fennálló elméleteket és modelleket végre egy konkrét bolygón tudnák tesztelni a szakértők.