Egy új tanulmány szerint 2050-ben a repülőutak Európa és az Egyesült Államok között jóval hosszabb ideig tartanak majd, a repülők több üzemanyagot égetnek el, és több lesz a turbulencia. Mindez a globális felmelegedésnek köszönhető.
A repülőgépek számtalanszor kerülnek turbulenciába, de a legtöbb éppenhogy megdobálja kicsit a gépet. Vannak azonban olyanok is, amelyek komolyabb károkat okozhatnak. A légitársaságok minden évben dollármilliókat költenek el arra, hogy kijavítsák a turbulencia miatt adódó kisebb-nagyobb sérüléseket.
A Nature-ben megjelent tanulmányban a felhő nélküli turbulenciát vizsgálták, ez általában fokozott veszélyt jelent, mert legtöbbször a repülés közben hirtelen, minden átmenet nélkül lép fel. Radarral szinte lehetetlen észrevenni, de számítógépes modellek segítségével ki lehet számolni, hol és mikor bukkannak fel.
Két klímakutató is vizsgálta a felhő nélküli turbulencia kialakulását, modelljeikben azt is vizsgálták, hogyan változik a felbukkanásuk, ha például több a szén-dioxid a levegőben. Kiderült, hogy a kétszer annyi szén-dioxid 41 százalékkal növeli a felhő nélküli turbulencia kialakulásának esélyeit a transzatlanti járatok útvonalán. A turbulencia 40-170 százalékkal lehet erősebb.
Az utasok mindebből annyit fognak érezni, hogy rázósabbak lesznek az utak. Brit kutatók két tanulmányt is közzétettek a közelmúltban, amely arra utal, hogy a repülőutakon már most nagyobb a turbulencia, mint régebben. A kutatók szerint a repülőknek több üzemanyagra lesz szükségük, hogy elkerüljék a legkockázatosabb helyeket, és emiatt hosszabbak is lehetnek az utak.