Vulcan és Cerberus lehet a Pluto két holdja

2013. április 26., péntek 10:21

A csillagászok meghajoltak az emberek akarata előtt, és úgy döntöttek, hogy a Pluto két újonnan felfedezett holdja a Vulcan és a Cerberus nevet kapja. Ritkaság, hogy szavazásra bocsássák égitestek elnevezését, de ezúttal a holdakat felfedező SETI így tett.

A plutorocks.com oldalon február végén zárult le a szavazás, amelyen a Vulcan és a Cerberus lett a két győztes. A nagyközönség által döntőbe juttatott neveket a Nemzetközi Csillagászati Unió (IAU) véglegesítheti majd.

A Vulcan név ráadásul csak később került a jelöltek közé William Shatner színész javaslatára, aki a Star Trek legendás Kirk kapitányát személyesíti meg. A Vulcan az Enterprise első tisztjének, Spocknak a szülőbolygója. Shatner felhívására rajongók ezrei szavaztak a Vulcanra és szinte azonnal vezető helyre került a név.

Mark Showalter, a SETI Intézet egyik csillagásza azt mondta, hogy bár nem volt megkötve kezük a szavazás eredményétől, úgy gondolták, hogy a Vulcan és a Cerberus remek nevek a Pluto holdjainak. A Pluto holdjait hagyományosan a görög-római mitológiában szereplő alvilági figurákról nevezik el. A Cerberus elnevezés illeszkedik is ebbe, ez az alvilág kapuját őrző háromfejű kutya neve. A Vulcan kissé kilóg a sorból, de ő volt a tűz istene is, így végül elfogadták a jelölést.

A Nemzetközi Csillagászati Unió számára kapcsolatot kellett találni a Vulcan és a görög-római alvilág között, mert a szervezetet nem győzte volna meg a Star Trekes indoklás. De a kapcsolatot megtalálták úgy, hogy a lávának és a vulkánoknak közük van a föld alatti dolgokhoz. Az IAU hat hónapon belül dönt a Pluto két holdjának a nevéről.