Évente kétszáz aszteroida ütközik a Marssal

2013. május 27., hétfő 15:40

Sokkal több aszteroida éri el a Mars felszínét, mint korábban gondolták. A legújabb kutatások szerint évente több mint kétszáz aszteroida ütközik a bolygóval.

Ezek az aszteroidák általában egy-két méter átmérőjűek, vagyis tízszer kisebbek annál a meteornál, amely Cseljabinszk felett robbant szét. Hasonló aszteroidák nem érik el a Föld felszínét a vastag légkör miatt, a Marssal azonban összeütköznek, mert sokkal vékonyabb a bolygó légköre. Ezen aszteroidák által ütött kráterek legalább 3,9 méter szélesek.

A kutatásokat a NASA műholdja, a Mars Reconnaissance Orbiter adatai alapján végezték, 2006 óra 248 új krátert azonosítottak a bolygón. Ingrid Daubar, a University of Arizona kutatója izgalmasnak nevezte az új kráterek felfedezését, mert ez azt jelenti, hogy aktív bolygóról van szó, folyamatában lehet tanulmányozni, milyen egy ilyen becsapódás.

A HiRISE műhold kamerájának sikerült lefényképeznie néhány viszonylag új krátert. Ezeket a fényképeket összehasonlítják a korábbi képekkel, ami segíti a marsi kutatásokat. A csillagászok a régebbi formációk kialakulását is meg tudják állapítani, ha megértik, pontosan mi történik egy-egy ütközéskor.

Az új számítások jóval több becsapódásról szólnak. Korábban a Holdon lévő kráterek számából próbáltak következtetéseket levonni a marsi ütközésekről. Azt gondolták, hogy évi három és tíz közé tehető az aszteroidatalálatok száma.