Három lakható bolygó egyetlen csillag körül

2013. június 25., kedd 17:31

Lakható övezettel rendelkező csillagrendszerre bukkantak az Európai Déli Obszervatórium (ESO) csillagászai a Skorpió csillagképben, három olyan szuperfölddel, amelyeken a körülmények feltehetően lehetővé teszik a víz folyékony halmazállapotú előfordulását. Ezt a lakható övezetet a Nap egyharmadáénak megfelelő tömegű Gliese 667C csillag körül fedezték fel a csillagászok az ESO 3,6 méter átmérőjű chilei teleszkópjának spektrográfja (HARPS) segítségével.

A Gliese 667C-hez tartozó három csillag alkotta rendszert a tudósok kimerítően tanulmányozzák. Nemcsak azért, mert Naprendszerünk közvetlen közelében található (mindössze 22 fényévnyire), de azért is, mert meglepően hasonlít rá, így a potenciálisan lakható exobolygókra irányuló kutatás egyik célpontja.

A csillagászok összesen legalább öt bolygót találtak, kettő létezése még megerősítésre vár. A rendszerben feltehetően három szuperföld található, amelyek nagyobbak, mint a Föld, de kisebbek, mint az Uránusz vagy a Neptunusz, és valószínűleg sziklásak. Ezek foglalják el a csillag lakható övezetét, azt a keskeny sávot, amelyen belül a víz feltehetően folyékony állapotban van, ha a körülmények megfelelőek, és amelyben így létrejöhet valamilyen életforma.

Most először találtunk három ilyen típusú bolygót egyetlen csillagrendszernek ebben az övezetében – hangsúlyozta az ESO. Az eredmény biztató, hiszen már tudjuk, hogy elegendő egyetlen csillagot megfigyelnünk ahhoz, hogy több bolygót fedezzünk fel, ahelyett, hogy tíz csillagot figyelnénk meg egyetlen elvileg lakható bolygó felfedezéséhez – mondta Rory Barnes, a Washington Egyetem munkatársa, a tanulmány társszerzője.