Kék pigment az antarktiszi nyolckarú titka

2013. július 8., hétfő 10:27

Német kutatók szerint egy nyolckarú lábasfejű a vérében lévő kék pigment segítségével éli túl a fagyos hőmérsékletet. Az állatok biztosítani tudják szöveteik folyamatos folyamatos oxigénellátását, ezzel képesek túlélni akár -1 Celsius-foktól 30 Celsius-fokig terjedő hőmérsékletű vízben is. Az eredményeket a Society for Experimental Biology találkozóján mutatták be.

A németországi Alfred Wegener Institute for Polar and Marine Research kutatói tanulmányukban azt elemezték, hogyan képesek a nyolckarúak fagypont alatt is oxigénnel ellátni a szöveteket. Az oktopodák képviselői általában helyi, nem költöző fajok. Emiatt gyakorlatilag nem tudnak elmenekülni a rosszabb környezeti körülmények elől, így alkalmazkodniuk kellett – írja Michael Oellermann, a tanulmány szerzője.

Tanulmányuk megmutatta azt a fontos élettani adaptációt, amivel alkalmazkodtak a hideg vizekhez. A kutatók szerint a vérükben lévő kék pigment miatt élnek túl: ennek tudományos neve a hemocianin, amely az oxigént szállítja a vérben. Egy antarktiszi nyolckarú, a Pareledone charcoti a megszokottól teljesen különböző hemocianint fejlesztett ki, amellyel extrém hőmérsékleti körülmények között is képes a megfelelő oxigénellátásra.