Véletlenül fedezték fel a kétatomnyi üveget

2013. szeptember 12., csütörtök 14:34

Csak kétatomnyi vastag az az üveg, ami elnyerte a világ legvékonyabb üvege címet. Az ultravékony üveget még a Guinness-rekordok könyve is elismerte, mint tényleg a legvékonyabbat, pedig felfedezése a véletlennek köszönhető.

A Cornell Egyetem és a német Ulmi Egyetem tudósai tiszta grafént szerettek volna előállítani, amikor észrevettek egy kis piszkot a felületen. A piszok vizsgálatakor kiderült, hogy az valójában egy üvegréteg, amit szilícium- és oxigénatomok hoztak létre. Vagyis a felfedezés tényleg csak a szerencsének köszönhető.   uveg

A kutatók szerint levegő kerülhetett a rézfóliák közé, amelyet a kutatáshoz használtak. A felfedezéssel a kutatók jobban megismerhetik az üveg struktúráját. A most létrehozott kétatomnyi üvegnél például elektromikroszkóppal sikerült olyan képet alkotni, amely felfedi, hogyan kapcsolódnak az atomok egymáshoz. Ezzel egy újabb meglepetés érte őket, William Houlder Zachariasten fizikus még 1932-ben majdnem eltalálta az atomok elrendeződését.

A most felfedezett ultravékony üvegnek akár gyakorlati haszna is lehet. Felhasználhatják például tranzisztoroknál, és jelentősen gyorsíthatja a mobilok és a számítógépek adatfeldolgozását.