A csigák félnek a napégéstől

2013. szeptember 19., csütörtök 17:12

Egy, a Biology Lettersben megjelent tanulmány szerint egy Európa-szerte elterjedt édesvízi csigafaj a bőre elszíneződésével védekezik a ragadozók és az ibolyántúli sugárzás ellen. Eddig úgy tudták, a csigák eltérő bőrszíne genetikailag meghatározott és nem változik az állatok életében.

Az egy centiméternél kisebb balti mocsárcsiga (Radix balthica) egyedeinek különbözik a bőrmintázata az áttetsző sárga héjuk alatt. A bőrük vagy sötét foltokkal tarkított, vagy egységesen sötét. A svéd Lundi Egyetem kutatói megállapították, hogy a ragadozók jelenléte és a Nap káros UV-sugárzásának erőssége befolyásolja a csigák színét.

Johan Ahlgren, az egyik kutató elmondta, hogy a korábbi tanulmányok a minták alapján próbálták megkülönböztetni a populációkat, de a svéd kutatók szerint az ugyanabban a tóban élő csigák is rendkívül eltérő mintázatúak lehetnek. Ezeket az elszíneződéseket minden csiga produkálni tudja. A változó környezeti feltételekre adott adaptív válasz az élőlények túlélését és fennmaradását segíti; már több állatnál és növénynél is megfigyelték ezt. Eddig is tudták, hogy a változás a balti mocsárcsiga héjának alakjára is érvényes, de a pigmentáció változását csak most fedezték föl.

A sugárzás veszélyesebb, mint a ragadozó

Hogy megállapítsák, a különböző környezeti ingerek miként befolyásolják az állatok bőrének mintázatát, a kutatók véletlenszerűen kiválasztott újszülött csigákat tettek ki ragadozó halak vegyi nyomainak, UV-sugárzásnak, illetve egyszerre mindkét tényezőnek. A kontrollcsoport egyedeinek semmilyen környezeti stresszel nem kellett szembenézniük.

Miután a csigák nyolc hétig éltek az adott környezeti feltételek mellett, a kutatók megvizsgálták a pigmentációjukat. Az eredmények szerint a ragadozók vegyi nyomainak hatására az állatok foltos mintát vettek fel; ez remekül álcázta őket a kavicsos tómederben. Az ultraibolya-sugárzásnak kitett társaik, akár stresszelték őket a ragadozók vegyi nyomaival, akár nem, sötétebb, kevésbé mintás bőrt öltöttek, ami valószínűleg megvédi őket a sugárzás káros hatásaitól.

Az eredmények arra utalnak, hogy az UV-sugárzás elleni védekezés elsőbbséget élvez a ragadozók elleni elrejtőzéssel szemben. Azt, hogy a csigák életük során többször is megváltoztatják-e a színüket, egyelőre nem tudják a szakemberek, de remélik, hogy későbbi kutatások választ adnak a kérdésre.