Élet a Földön kívül, állítólag

2013. szeptember 20., péntek 15:30

Egy brit kutatócsoport azt állítja, bizonyítékot találtak a földönkívüli élet létezésére. A csoport egy léggömböt küldött a sztratoszférába, 27 kilométer magasra; a visszatérés után olyan biológiai organizmusokat találtak rajta, amikről úgy gondolják, hogy csak az űrből származhatnak (az űr határa egyébként 100 kilométernél kezdődik). Az eredményt kétkedve fogadta több kutató.

Milton Wainwright professzor az Independentnek elmondta: 95 százalékra becsüli a valószínűségét, hogy az organizmusok nem földi eredetűek. Szerinte nincs olyan ismert mechanizmus, ami elősegítette volna, hogy az élőlények ilyen magasra jussanak, a fizikai ismereteink alapján valószínűbb, hogy az organizmusok az űrből származnak. Ezt támasztja alá, hogy a minták közül néhányat kozmikus por borított – állítja.

Wainwright azt is elmondta, hogy az organizmusok nem szokványosak, így ha a Földről származnának, már korábban is találkoztunk volna velük, például pollen formájában.

Októberben ismét próbálkoznak

Az organizmusok valószínűleg nem élnek, de gyanítható, hogy van DNS-ük. A történetnek ez az egyik izgalmas aspektusa: ha beigazolódik, hogy így van, az egy újabb érv lehet az elmélet mellett, amely szerint a földi élet valójában földönkívüli eredetű.

Az is elképzelhető, hogy az organizmusok egy vulkánkitörés alkalmával kerültek a sztratoszférába, de ezt Wainwright nem tartja valószínűnek. Mint elmondta, az utolsó nagyobb vulkánkitörés óta már három év telt el, és az akkor a légkörbe került anyagok mára már visszahullottak a Földre.

A kutatók tervezik, hogy rövidesen megismétlik a kísérletet. Októberben a közelbe érkezik egy, a Halley-üstököshöz kötődő meteorraj, ami várhatóan rengeteg kozmikus port szállít magával. Wainwright és csapata reméli, hogy további érdekes organizmusokat találhatnak.

A Journal of Cosmology című lapban publikált tanulmányt a tudományos közéletből többen támadták, külön kiemelve, hogy a lap szerkesztési kérdésekben már korábban is többször szakmailag kifogásolhatónak bizonyult. A kritikusok szerint valószínű, hogy a talált organizmusok nagyon is földiek, és valahogy a léghajóra tapadtak útközben.