Épül a világ legfurcsább kutatólaborja

2013. november 13., szerda 09:51

A világ legmenőbb kutatólaboratóriuma 2014-től nem Dexteré és nem is James Bondé. A SeaOrbiter nem egyszerű föld alatti barlang lesz, hanem egy félig a tengerbe merülő, a vízen úszó, megújuló energiát használó ultramodern dizájncucc, írja a DailyMail.

A látványosságot 2014 tavaszán kezdik építeni a tervező Jacques Rougerie vezényletével. Lesz rajta lift a búvároknak, hálófülkék a kutatóknak, konyhák és közösségi terek, de még VIP-terem is. A víz alatti kutatórészből akár az óceán hatezer méteres mélységébe is közvetlenül el lehet majd érni.

Az egységben főleg a nyílt tengeri ökoszisztémát, a planktonok biológiai sokféleségét és a halállományt akarják vizsgálni. Kutatók becslései szerint sok millió faj vár még ott felfedezésre, ugyanakkor nemcsak felfedezni akarják őket, hanem megérteni a köztük lévő kapcsolatot is.

A projekt összköltsége 52,7 millió dollár, vagyis 11,7 milliárd forint körül alakul majd. A NASA és az Európai Űrügynökség is támogatja. A tervek szerint később minden óceánra jut majd egy SeaOrbiter, hogy a különböző kutatásokat össze lehessen hangolni. A kütyü saját weboldalán a tervező személyesen mutatja be, mit tud majd a gép.