Index Vakbarát Hírportál

Mesterséges hamufelhővel tesztelték

2013. november 14., csütörtök 08:56

Mesterséges hamufelhőt használtak az AVOID nevű hamudetektor tesztelésének utolsó fázisában, amely most fejeződött be. A detektort az easyJet, az Airbus és a Nicarnica Aviation fejlesztette ki, az izlandi Eyjafjallajökull vulkán 2010-es kitörése után vágtak bele.

A tesztelés során egy tonna vulkáni hamuval mesterséges hamufelhőt hoztak létre a Vizcayai-öböl fölött. A kísérletben a 2010-es kitörést modellezték. A műhamufelhő 180-240 méter mély és 2,8 kilométer átmérőjű volt.

A hamu koncentrációját az AVOID rendszer sikeresen határozta meg egy A340-300-as Airbus fedélzetén. 60 kilométerről észrevette a hamufelhőt és pontosan meghatározta a koncentrációját. A rendszer az időjárási radarokhoz hasonlít. Az infravörös tartományban mérő műszer képeket közvetít a pilótáknak és a légiirányító központoknak, így akár már 100 kilométeres távolságból is érzékelhetőek lehetnek a vulkáni hamufelhők. Ha kitör egy vulkán, az AVOID élő információt tud küldeni a légkörben található hamu mennyiségéről, így nem kell fölöslegesen lezárni a légtérnek azt a részét, amely biztonságosan használható lenne.

Az easyJet 2013 végére több gépére is felszerelné az AVOID-ot, hogy egy újabb vulkánkitörés esetén is tudjanak repülni. „Az izlandi vulkánok kitörésének kockázata továbbra is megvan, ezért nagyon fontos megoldást találni, hogy ne ismétlődjön meg a 2010-es leállás″ – nyilatkozta Ian Davies, az easyJet műszaki igazgatója.

Rovatok