Kagylópézsmával fékeznék meg a darázsinváziót

2014. február 18., kedd 17:11

Őshonos kagylók illatával fékezhetik meg a bükkerdők állatvilágát károsító külföldi darazsak invázióját Új-Zélandon – idézi az MTI új-zélandi kutatók keddi bejelentését. A darazsak ellen folyó harcban áttörést jelentő felfedezés akkor született, amikor az ausztrál növény- és élelmiszerkutató intézet két tudósa horgászni volt.

"Lehetetlen volt nem észrevenni, mennyire vonzotta a darazsakat a kagyló, amelyet csalinak kötöttünk a horgászbotra" – írta közleményében Ashraf El-Sayed, a projekt vezetője. A kutatók elemezték a kagylók termelte illatanyagot, és azonosították abban a darazsakat vonzó vegyületeket. Ez lehet az alapja az új generációs védekező szereknek.

Rendkívül sok a darázs Új-Zéland ősbükköseiben, részben azért, mert az erdő bővelkedik a helyi madarak és rovarok legfőbb táplálékforrásában, a mézharmatban – magyarázta El-Sayed. Eddig nedves macskatápot használtak csalinak, ám ez gyorsan romlik, és gyakran kell cserélni. A darazsakat vonzó új vegyületek felfedezésével hatékonyabb lehet a védekezés – állapította meg a kutató.

Új-Zélandon sokféle darázs honos, négy behurcolt fajt azonban kártevőnek nyilvánítottak. A darazsak őshonos rovarokkal táplálkoznak, és a frissen kikelt madárfiókákra is veszélyt jelentenek, a környezetvédelmi minisztérium szerint pedig az idegenforgalmat is veszélyeztetik – írták a kutatók.