250 millió év a Nagy Magellán körideje

2014. február 19., szerda 21:40

Hét éven át figyelték a NASA kutatói a Nagy Magellán-felhő (LMC) több száz csillagának minden mozdulatát, hogy megismerjék e szomszédos galaxis forgási sebességét – írja az MTI. A Hubble űrteleszkóppal elvégzett vizsgálattal megállapították, hogy a középpontja 250 millió év alatt tesz meg egy teljes fordulatot. A Nap pontosan ugyanennyi idő alatt tesz egy kört a Tejútrendszer magja körül.

"A Nagy Magellán-felhőt úgy képzelhetjük el, mint egy órát az égen, amelyen a mutatók 250 millió év alatt írnak le egy teljes kört. Tudjuk, hogy a mutatók mozognak, de még a Hubble űrteleszkóppal is évekig kell néznünk őket ahhoz, hogy bármilyen mozgást észleljünk" - magyarázta a NASA közleményében a tanulmányt vezető Roeland van der Marel, a baltimore-i Űrteleszkóp Kutatóintézet munkatársa. Éles képfelbontásának köszönhetően a Hubble az egyetlen teleszkóp, amely képes ilyenfajta megfigyelést végezni.

Az elmúlt évszázadban a csillagászok a fény Doppler-effektusát felhasználva határozták meg a galaxisok forgási sebességét. A Virginiai Egyetemen dolgozó Nitya Kallivayalil, a tanulmány társszerzője szerint a szomszédos galaxis forgási sebességének, illetve a benne lévő csillagok mozgásának tanulmányozásával betekintést nyernek a küllős spirálgalaxisok belső szerkezetébe. A forgási sebesség kiszámításával a rendszer keletkezését és tömegét is jobban megismerik.

A kutatócsoport a jövőben a Nagy Magellán-felhővel párt alkotó Kis Magellán-felhő csillagjainak mozgását is szeretné feltérképezni a Hubble segítségével.