Egymillió nap fénye tárta fel a levél titkát

2014. március 26., szerda 14:19

A világegyetem egyik legfényesebb fényeit használták fel brit kutatók arra, hogy feltárják egy 50 millió éves megkövesedett növényt biokémiai szerkezetét – írja az MTI. Paleontológusok, geokémikusok és fizikusok egy pártalanul jól megőrződött levelet vizsgáltak, amely az Egyesült Államok nyugati részén található, a földtörténeti eocénkorból származó Zöld folyó képződményben találtak. Részecskegyorsítók egy fajtája, a szinkrotron által előállított egymillió nap fényénél is erősebb röntgensugarakkal bombázták a kövületet.

A Manchesteri Egyetem kutatói és a Stanford Egyetem és a Diamon Light Source szinkrotron létesítményeinek szakemberei a kutatói a Metallomics című folyóiratban tették közzé tanulmányukat csodálatos felvételeket mellékelve.

„A szinkrotron már megmutatta azt a lehetőséget, hogyan lehet új információkat nyerni fosszíliákból, csoportunk korábbi ilyen kutatása kövületekben megőrzött állatok pigmentációját vizsgálta. Ezzel a tanulmánnyal ugyanezt a technikákat felhasználva akartunk meggyőződni arról, hogy képesek vagyunk-e hasonló szintű biokémia információkhoz jutni a növényvilágból” – idézte Nicholas Edwardsot, a Manchesteri Egyetem kutatóját, a tanulmány vezető szerzőjét a ScienceDaily. Tudjuk, hogy a növények kémiája több százmillió éven át megőrződhet - ez a megőrződött kémia a fosszilis üzemanyagok formájában adja napjaink energiájának nagy részét.

A két szinkrotron használatával, a csoportrészletes felvételeket nyerhetett arról, hol helyezkednek el a periódusos tábla különféle elemei a megkövesedett és élő levelekben, és képesek voltak kimutatni azt is, hogy ezek az elemek miként kapcsolódnak össze más elemekkel. A réz, a cink és a nikkel elhelyezkedése a fosszílizálódott levelekben szinte teljesen azonos volt a mai élő levelekben találtakhoz.

Minden egyes elem különböző biológiai struktúrákban összpontosult, mint a levélerezésekben és széleken. A szakemberek azt is kimutatták, hogy ezeknek az elemeknek és a kénnek nagyon hasonlóan kapcsolódik a többi elemhez, mint megfigyelhető a ma fellehető növényekben.