Végre kiderült, miért csíkos a zebra

2014. április 2., szerda 12:05

Miért csíkos a zebra? - ezt a kérdést mindenki felteszi legalább egyszer az életében. A tudósok Charles Darwin óta vitatkoznak ezen és nem születtek túl meggyőző válaszok a kérdésre. A Nature Communicationsben megjelent cikkben néhány kutató azt állítja, megtalálta a kérdésre a választ.

A UC Davies egyetem kutatói szerint a csíkok szerepe a legyek összezavarása, a fekete és fehér váltakozása teljesen megzavarja a rovarokat és nem csípik meg a zebrákat. Azt már korábban is kimutatták, hogy ezek a legyek elkerülik a fekete-fehér csíkos környezetet, eddig öt különböző elmélet született arra, hogy miért csíkosak a zebrák.

A legkézenfekvőbb magyarázat az álcázás. De felmerült, hogy ezzel vizuálisan megtévesztik a húsevőket, vagy talán a hőháztartásban van szerepe a csíkoknak. Esetlen valamilyen közösségi funkciót látnak el. Az ötödik elmélet pedig a mostani, hogy elkerüljék a legyek csípését.

A kutatók nagyon sok csíkos fajt és alfajt megvizsgáltak különböző földrajzi területeken, hogy kiderüljön, az elméletek közül melyiknek lehet a legnagyobb valószínűsége. Egyedül az ötödik volt az, amelyet nem zártak ki a kutatás alatt.

Teljesen elámultam az eredményeket – lelkendezett Tim Caro, a UC Davies biológiaprofesszora. Azokon a területeken, ahol nagyobb volt a valószínűsége a legyek támadásának, sűrűbb volt a csíkozás az állatok testén.

Még 2012-ben megjelent egy tanulmány, amely elmagyarázza, hogy a legyeket miért zavarja a csíkozás. A Journal of Experimental Biology szaklapban megjelent cikk szerint ez azokat a fénymintákat zavarja, amely alapján a legyek megtalálják a vizet és az ételt.