Nem úgy csalt az őssejtkutató botrányhős

2014. április 9., szerda 14:06

Kiállt az őssejtkutatásban elért eredményei hitelessége mellett a japán tudós, akit a Riken Fejlődésbiológiai Központ azzal vádolt meg, hogy az általa készített tanulmány tudatosan manipulált adatokra épül – írja az MTI.

A STAP-sejt szimptómákat sokszor bizonyítottuk. Több mint kétszáz alkalommal sikerült STAP-sejtet előállítanunk.

– mondta a STAP-kutatásokat vezető Obokata Haruko az oszakai sajtótájékoztatón.

Haruko először jelent meg a nyilvánosság előtt azóta, hogy január végén bemutatta a kollégáival elért korszakalkotó felfedezés eredményeit.

Bocs, nem tudtam, hogy a Nature-be lesznek a képek

A szerdai sajtókonferencia előtt Obokata tiltakozott a Rikkennél a vizsgálat megállapításai miatt. A Riken vizsgálóbizottsága április 1-jén hozta nyilvánosságra jelentését; eszerint Obokata a tanulmányban bemutatott kísérleti eredményeket manipulálta vagy meghamisította.

A 30 éves kutatónő a beadványban elismerte: a dolgozatban szereplő képeken változtatott, hogy jobban nézzenek ki. Miközben belátta, hogy ez a módszer helytelen volt, hangsúlyozta, hogy nem volt félrevezető és nem tekinthető hamisításnak.

Obokata a tanulmányhoz mellékelt képek összevegyítésével kapcsolatban elnézést kért; azzal magyarázta a dolgokat, hogy nem tudta, hogy kell kezelni a tudományos folyóiratok képeit.

A kísérletet megfelelően végeztük. Semmilyen megtévesztő szándék nem vezetett a publikációknál.

– közölte Obokata.

A Riken azt tervezi, egyéves kutatással járnak utána, hogy a kutató eredményei valóban helytállóak-e.

A STAP-tanulmány

A szóban forgó tanulmány a Nature-ben jelent meg. A szerzők – japán és amerikai kutatók – leírták, hogy olcsó és gyors eljárást fejlesztettek ki az embrióéhoz hasonló őssejt előállítására.

A kísérletben újszülött egerek vérének sejtjeit külső stressznek – ebben az esetben: savasabb kémhatású környezetnek – tették ki, mire azok pluripotens sejtekké váltak. Az ilyen eljárással keletkezett őssejtet a módszer (stimulus-triggered acquisition of pluripotency) nyomán STAP-sejtnek nevezik.