11 mil­li­árd éves ga­la­xis­ma­got találtak

2014. június 16., hétfő 20:25

Egy később nagy tömegűvé váló galaxist amerikai kutatók akkor figyeltek meg, amikor a magja még csak a formálódás fázisában volt; az univerzum születése után mintegy három milliárd évvel. Az eredményeket részletező szakcikk a Nature magazinban jelenik meg.

A galaxisok kialakulására és fejlődésére vonatkozó elméletek alapján a legtöbb nagy tömegű galaxis sűrű, csillagokból álló magja nem sokkal az ősrobbanás után kezdett el formálódni, ezt a folyamatot azonban eddig nem tudták megfigyelni. Korábbi tanulmányokban feltűntek már olyan objektumok, melyekben vagy a gáz nagy sebességdiszperzióját vagy a kicsiny látszó méretet észleltek, mostanáig azonban nem sikerült olyan objektumot azonosítani, ami a mag formálódására utaló mindkét tulajdonságot egyszerre mutatta volna.

Erica Nelson a Yale University kutatója és nemzetközi munkacsoportja talált egy olyan jelöltet, ami szerintük a csillagszerkezet és a gázdinamika szempontjából is éppen a mag kialakulási fázisában lévő galaxis. A GOODS-N-774 jelű objektumot mintegy 11 milliárd évvel ezelőtti állapotában látjuk.

Úgy tűnik, a GOODS-N-774 galaxishoz hasonló objektumok ritkák. A csillagkeletkezési ütemből és a galaxis méretéből azonban Nelson és kollégái úgy vélik, hogy sok galaxismagot, melyekben zajlik a csillagkeletkezés, eltakarhat előlünk a köztünk lévő por, így az optikai és a közeli infravörös tartományokban végzett felmérésekben nem is vesszük észre őket.