Index Vakbarát Hírportál

Az utas nem, de a repülő dohányozhat

2014. augusztus 8., péntek 16:23

Bár a repülőgépeken nem szabad dohányozni, úgy tűnik, ez a tiltás a hajtóműre nem vonatkozik. A Boeing a South African Airwaysszel közösen dolgozik egy dohányfajtából készülő, repülőgépekbe való bioüzemanyag fejlesztésén. A bioüzemanyag ugyanúgy működik, mint a fosszilis üzemanyagok, de megújuló energiaforrásokból állítják elő – például algákból, fából, mezőgazdasági hulladékokból és más növényekből.

A fosszilis üzemanyagoknak viszont sürgősen alternatívát kell találni, mert ez csak véges mennyiségben áll rendelkezésre, és emiatt emelkednek az üzemanyagárak is. Egy légitársaság számára az egyik legnagyobb rendszeres kiadás az üzemanyagköltség.

A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség felmérései szerint a bioüzemanyagra való átállásnak nemcsak pénzügyi, hanem környezetvédelmi hozadéka is lenne: akár 80 százalékkal csökkenthetné a légiközlekedési iparág szénlábnyomát. Nem csoda, hogy egyes légitársaságok már több tesztet is végeztek bioüzemanyaggal hajtott repülőgépekkel.

Sugárhajtású trafikmutyi

A Boeing a bioüzemanyag-kísérleteket hat kontinensen folytatja. A legutóbbi, szerdán bejelentett projektjük még tavaly októberben kezdődött, amikor a South African Airways megkereste a őket, hogy tervezzenek egy fenntartható bioüzemanyag-láncot. Dél-Afrika 2020-ra 34 százalékkal csökkentené a szén-dioxid-kibocsátását, így a légitársaság saját bioüzemanyagot akar 2017-re.

A két cég megállapodott, hogy egy dohányfajtát fognak bioüzemanyag-alapanyagként használni, ahelyett, hogy a már bejáratott forrásokat használnák. A Boeing szóvivője, Jessica Kowal szerint ahhoz, hogy a bioüzemanyagnak értelme legyen,

A dohány azért is megfelelő erre a célra, mert régóta termesztik Dél-Afrikában. A cél viszont az, hogy az országot leszoktassák a dohányzásról. Ha azonban a megtermelt dohányt bioüzemanyagként hasznosítják, a helyi farmerek sem maradnak munka nélkül.

Rovatok