A Lockheed Martin bejelentette, hogy fúziós erőművet akarnak építeni, méghozzá egy évtizeden belül. Erre persze lehetne legyinteni – egy kompakt fúziós reaktor megépítése a Mars kolonizálásával egy lapon emlegethető álom –, de ha valakinek, a Lockheednek sikerülhet, a hadiipari óriás mögött ugyanis a világ pénze és legjobb mérnökei állnak.
A Lockheed reméli hogy 10 éven belül építhetnek olyan fúziós reaktort, ami elfér egy teherautón, így bárhová szállítható. Persze, ők is tudják, hogy ez nem fog könnyen menni.
A hasonló kezdeményezéseknek egyelőre számos hátránya van.
– mondta Tom McGuire, a Skunk Works kutatócsoport vezetője.
A nukleáris fúziót már évtizedek óta tanulmányozzák. A két fő probléma a nukleáris folyamat instabilitása, illetve a méretbeli korlátozások; ahhoz, hogy a fúzió létrejöhessen, hatalmas erőművet kéne építeni. Ezzel szemben a Lockheed reaktora kicsi, de stabil rendszer lenne; olyan, amit remélhetőleg nem építeni, hanem gyártani lehetne.
A nukleáris fúziót nem csak a Lockheed Martin kutatja. Az Európai Bizottság a múlt héten jelentette be, hogy 2020-ig összesen 850 millió eurót költenének a nukleáris fúzió tanulmányozására. Igen, az lélegeztetőgéppel osztva pont annyi. Hogy megértsük, ez miért éri meg, ahhoz meg kell értenünk a nukleáris fúzió lényegét is. Az angolul értők nézzék meg a Lockheed demonstrációs videóját, utána összefoglaljuk magyar szövegben is.
Szóval. Egy fúziós erőműben ugyanaz játszódik le, mint a Napban. Amikor két nagyon forró atom összeütközik, az atommagjaikból egy új atommag keletkezik, és közben rengeteg energia szabadul föl. A mai atomerőművekben a maghasadás energiáját hasznosítják, de a fúziós reakciónak nincs káros radioaktív mellékterméke, így a keletkező energia nem szennyező.
A Lockheed egy évtizeden belül még biztos nem készül el a reaktorral; egyelőre partnereket keresnek a fejlesztéshez és a gyártáshoz, csak azért beszéltek már most a tervükről, mert be kell jegyezniük néhány függőben lévő szabadalmat. Ugyanakkor úgy gondolják, fontos, hogy az emberek és a döntéshozók is megértsék, mennyi haszna lenne egy hordozható fúziós erőműnek.
A projekten egyelőre tíz ember dolgozik; azt nem tudni, hogy a teljes fejlesztésre mennyi pénzt szánna a Lockheed. McGuire azt mondta, a kezdeményezéssel megkeresnek néhány kockázatitőke-befektetőt is, vagyis úgy tűnik, nem csak saját erőből finanszíroznák a fejlesztést.
A Lockheed Martinnak nem ez az első energiaügyi befektetése: vannak érdekeltségeik szél-, nap- és árapályerőművek fejlesztésében is. Nemrég egy energiaügyi vállalatot is felvásároltak Massachusettsben, akik egy olcsón gyártható tölthető akkumulátort fejlesztettek.