Új dinoszauruszfajt találtak egy múzeumban

2014. november 26., szerda 13:53

A most felfedezett faj egy példányának csontjai 75 éve porosodtak egy kanadi múzeumban. Most Nick Longrich, A Bath Egyetem kutatója vizsgálta őket újra, amikor feltűnt neki, hogy egy eddig ismeretlen faj maradványaival van dolga. Az állat a Pentaceratops nevű rendszertani család egy új fajához tartozik, amelyet a kutató Pentaceratops aquiloniusnak nevezett el.

A Pentaceratops a jóval ismertebb Triceratops unokatestvére. A nevekből arra következtethetnénk, hogy a szarvaik száma különbözteti meg őket, de a Pentaceratopsnak is csak három van, a penta-előtagot tévedésből kapta, a szeme alatti csontkinövések miatt. A Pentaceratops aquilonius szintén növényevő, de híres rokonánál valamivel kisebb, nagyjából bivalyméretű volt, és 75 millió évvel ezelőtt élt a mai Egyesült Államok délnyugati részén.

Longrich a múzeum gyűjteményének egy másik darabját is megvizsgálta. Erről pedig úgy gondolja, hogy egy új Kosmoceratops-fajhoz tartozó, szintén szarvakkal elátott, díszes fejű dinoszaurusz. Ebből is látszik, hogy hiába gondolták eddig a tudsok, hogy a legtöbb dinoszauruszfélét már felfedezték, feltehetőleg bőven van még ismeretlen faj.

A dinoszauruszok teljes palettája rendkívül sokszínű lehetett. Valójában még csak a felszínt kapargatjuk

– mondta el Longrich. A dínók a kréta kor végén éltek Észak-Amerika nyugati részén. A tudós szerint az északi és a déli rész külön fajokhoz tartozott, de volt átjárás a területek között, így a találkozásokból új fajok jöhettek létre.

A tanulmány a Cretaceous Research (= kréta kori kutatás) nevű folyóiratban jelent meg.