Törpegalaxist találtak a közelben

2014. december 29., hétfő 15:47

A Hubble űrtávcsővel dolgozó csillagászok felfedeztek egy kis méretű galaxist alig 7 millió fényévnyire tőlünk. A KKS3 a 520 millió fényév hosszú Lainakea szuperhalmaz része, akárcsak a Tejútrendszer és még körülbelül ötven másik galaxis is.

Igor Karacsencev és munkatársai Karacsáj-Cserkeszföld asztrofizikai obszervatóriumában kimutatták, hogy a KKS3 csillagtömegének 74 százaléka az univerzum korai éveiben keletkezett, legalább 12 milliárd évvel ezelőtt.

A csupán 23 milió naptömegnyi KKS3 tízezerszer kisebb a Tejútnál, és nincsenek látványos jellegzetességei. Kivéve azt, hogy valamiért nem tartalmaz hidrogéngázt, és elég messze van a szomszédos galaxistól ahhoz, hogy elkerülje annak gravitációs vonzását. Az ilyen galaxisokat nagyon nehéz felfedezni, csak egyetlen hasonlót ismerünk, a KKR 25 jelűt, amit 1999-ben fedezett fel ugyanez a csoport.

Azt az érdekességet fedezték fel a KKS3-mal kapcsolatban, hogy bár a csillagjainak a zöme 12 milliárd éves, volt két kisebb csillagkeletkezési periódusa 5 milliárd és 2 milliárd évvel ezelőtt.