Delfinszerű őslényt találtak Skóciában

2015. január 12., hétfő 16:31

Delfinszerű tengeri hüllő 170 millió éves maradványait fedezték fel a skóciai Skye szigetén – írja az MTI. A leletről a Scottish Journal of Geology legújabb számában írtak az Edinburghi Egyetem és a Glasgow-i Hunterian Múzeum paleontológusai.

A 4,3 méter testhosszúságú lény a Dearmchara shawcrossi nevet kapta. A Dearmchara skót gael nyelven tengeri hüllőt jelent; a shawcrossi pedig a fosszíliát felfedező tudós, Brian Shawcross vezetéknevéből ered.

A Dearmchara shawcrossi a halgyíkok közé, azaz az Ichthyosauridae nemhez tartozott; ennek képviselői 150 millió éven át éltek a földi tengerekben, de 95 millió évvel ezelőtt kihaltak. A halgyík a jura időszakban élt, a sekély, meleg vizekben portyázott, halakkal és tintahalakkal táplálkozott. Elülső uszonyai alapján a tudósok arra következtettek, hogy a delfinszerű lény igen gyors lehetett.

A lelet jelentőségét méltatva Neil Clark, a Hunterian Múzeum paleontológusa megjegyezte, hogy az a jura időszaknak abból a szakaszából maradt fenn, amelyből kevés más fosszília. A Skye szigetén talált egyéb fosszíliák alapján feltételezhető, hogy a Dearmchara shawcrossi együtt élt a hosszú nyakú, evezőlapátszerű uszonyokkal rendelkező ragadozókkal, a Plesiosauria rend egyedeivel.