Kétmilliárd éve nem fejlődött egy mikroba

2015. február 4., szerda 09:10

Ausztrália partjainál találták meg Charles Darwin evolúcióval kapcsolatos állításainak egyik legfurcsább támogatóját, egy tengeri mikrobát, amely kétmilliárd év alatt semmit sem fejlődött. A kőzetekben lévő ősi minták, valamint a partmenti vizekben élő mai mikroorganizmusok vizsgálatával kiderült, hogy a kénes környzetet kedvelő lényeket nem lehet megkülönböztetni egymástól.

Ellentmondást érez abban, hogy Darwin az élőlények lassú változásáról beszélt, erre itt van ez a mikroba, mely egyáltalán nem változott évmilliárdok alatt sem? Ez azért lehet, mert Darwin a kutatásaiban azokra a fajokra fókuszált, amelyek kénytelenek voltak átalakulni az őket érő környezeti hatások miatt. Ezzel teljesen jól összefér az is, hogy amennyiben egy faj talál magának egy jó energiaforrást, és annak kiaknázásakor senkivel sem kell versenyeznie, akkor az égvilágon semmi oka nincs változni.

„A biológia alapszabálya, hogy ne változzon semmi, ha a fizikai és a biológiai környezet sem változik. Ez a most felfedezett mikroorganizmus jól alkalmazkodott az ő egyszerű, nagyon stabil fizikai és biológiai környezetéhöz. Ha olyan környezetben lennének, ami egyáltalán nem változik, és ennek ellenére is evolúciós fejlődésen mennének át, akkor tényleg problémák lennének Darwin állításaival” - mondta J. William Schopf, a UCLA professzora, a tanulmány vezető szerzője.

Nagyon valószínű, hogy ebben a fajban is történtek genetikai mutációk, mert ez a folyamat eléggé véletlenszerűen megy végbe, minden egyes fajban. Csakhogy amennyiben ezek a mutációk nem járnak semmilyen előnnyel, nem segítik a faj túlélését az adott könyezetben, akkor ezek a mutációk nem maradnak fenn generációkon át.