Rejtélyes ködöt láttak a Marson

2015. február 17., kedd 10:39

Amatőr csillagászok egy több mint ezer kilométeres felhőszerű foltot észleltek a Marson 2012-ben, ami kétszer jelent meg, mielőtt végleg eltűnt volna. Most kutatók is elemezték a képeket, és a Nature tudományos lapban arról írtak, hogy talán egy felhő, vagy egy szokatlanul nagy és fényes auróra látható a felvételeken.

Csupán azt nem tudják, hogy a jelenség miként jöhetett létre a marsi légkör fölső rétegeiben.

A méretes, fényes köd tíz napig volt látható, és egy hónappal később megint felbukkant, ugyanennyi ideig. Egy nemzetközi tudóscsoport megerősítette az amatőr csillagászok felfedezését, magyarázatot viszont nem adott rá.

A Marson is láttunk már felhőket, de csak 100 kilométeres magasságig, ez a folt pedig legalább 200 kilométer magasan volt, ahol már túlságosan ritka a légkör a felhők kialakulásához - mondta Antonio Garcia Munoz, az Európai Űrhivatal bolygókutató munkatársa. Az végképp meglepő, hogy összesen húsz napon át látható volt a ködfolt.

A másik magyarázat az, hogy a sarki fény marsi át sikerült lefotózni. Ebben a régióban láttak már aurórákat, de messze nem ilyen fényeset. Garcia Munoz szerint a folt ezerszer erősebb, mint bármely eddig észlelt sarki fény, és nehezen hihető, hogy a Marson ilyen fényes auróra jöhet létre.

Bármelyik elmélet is helyes, Garcia Munoz szerint az azt jelentené, hogy most rosszul ismerjük a Mars légkörét.